sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

11ה מ ו ש ב ה הג ל י ל י ת ו ה ח י נ ו ך ה ע ב ר י 11 הזירה והמשתנים הנחקרים זהים . ואולם למעשה, אין מטרתה של ההיסטוריה המקומית להשליך פתרונות ומסקנות, אלא להעלות שאלות שקשה יותר לזהותן ולנסחן במחקרי מקרו . הסיטואציה המקומית מסייעת להתמקד בפרטיהם של מקרי מבחן וכך הופכת אותם לברורים יותר . דוגמה טובה לכך היא המחקרים של דבורה ברנשטיין ושל תמי רזי על אוכלוסיות שוליים נשיות בתל אביב 11 ממחקריהן עולות שאלות חדשות ועמוקות על יחסי גומלין בתקופת היישוב . בין עדות, דימויים עצמיים, עמדות ערכיות, דינמיקות טיפוליות ועוד . כאשר הזירה המקומית היא גם פריפריאלית מתחדדים עוד יותר מצבים משבריים בשל רפיונו היחסי של הפיקוח המוסדי — תופעה המאפשרת תצפית נוחה יותר לחוקר . מצבים כאלה אכן קיבלו דגש מיוחד בגליל, שהיה מעין פרח בר, שלא זכה לתשומת לב מצד המוסדות הציוניים אלא משעה שתבע אותה מהם, בעיקר אחרי 1920 . לבסוף עולה עניין הגדרת התקופה . כתיבתה של היסטוריה חברתית מצריכה תדיר שבירה של האיזון או של הרצף הלינארי – כרונולוגי המצוי במרבית ההיסטוריות הפוליטיות, שכן היא מעניקה יתר חשיבות למצבים על פני התהליכים . כלומר, הספר דן בעיקר בתגובות לתהליך היסטורי, ולכן הוא מתמקד בעיקר בהשלכותיהן של ההתרחשויות ובניתוח תוצאותיהן . כך הופך ההיבט התהליכי, ההכרחי בכל ספר היסטוריה, לציר עורפי תומך במקום למושא העניין המרכזי בכתיבה . חשיבותו של התהליך אינה נמוגה משום כך, אלא שהיא לובשת תפקיד שונה מזה הניתן לתהליך בספר העוסק בהיסטוריה פוליטית או ‘היסטוריה אירועית‘ . ובאמת, כיצד כותבים ספר על ההיסטוריה של חינוך ומחנכים ? האם דנים תחילה באדם או במעשה, בתנאי העבודה או באיכות ההוראה ? ומה מקומו של התלמיד ? וההורה ? ואשת המורה ? שיבוצם של הנתונים והניתוחים התגלה כמלאכה קשה במיוחד . אך מרתקת ! אביא רק דוגמה אחת : רבות התלבטתי האם להשתית את הדיון במורים על בסיס אישי או על בסיס נושאי . בדרך כלל בחרתי בבסיס הנושאי וכך מתפרקות בספר ביוגרפיות אישיות לגורמיהן ושבות בכמה וכמה מקומות לאורך הפרקים : 12 המורה הצעיר, משפחת המורה, תהליכי ההתמקצעות, תהליכי החילון . . . 11 ברנשטיין, נשים בשוליים ; רזי, ילדי ההפקר . על היסטוריה מקומית ראו בקט, היסטוריה מקומית . 12 קרים, המורה העברי, עמ' ,4 מדברת על 'ביוגרפיה קולקטיבית', ומציעה בחיבורה פירוק תמטי שבכל אחד מסעיפיו היא כורכת כמה מורים, אך קרים בחרה במדגם מייצג של 19 מורים ( ממושבות יהודה ) . מ ב ו א

יד יצחק בן-צבי

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help