sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

10 פ ר ק ר א ש ו ן ומשתקפות במרבית פרקיו של הספר . הטלטלה העיקרית שבהן התבטאה בהעצמתו של המתח בין חילוניים לדתיים, מתח שהמורים עמדו במרכזו . מאבקי שליטה מרתקים אלה נגעו בשאלת מימונם של בתי הספר במושבות, אך בעיקר בשאלת רוחם החינוכית, והיו סוערים ומורכבים . הם ניטשו גם בזירות הפנימיות של המושבות, בתוך קבוצת המורים וקבוצת האיכרים או ביניהן, וגם בין המושבות לבין מחלקת החינוך של ההסתדרות הציונית או בינן לבין יק"א . במקביל ביססה מחלקת החינוך את תהליכי הבנייה שהנצו בתקופה הראשונה, החל מתחום תכניות הלימודים, עבור בפיקוח וכלה בתברואה . במילים אחרות, מרכז הכובד נע אפוא בין בנייה ממסדת לבין מאבק דינמי בכל אחת מהתקופות . הדגשים שמעניק הספר לכל אחד משני אלה מותאמים בהכרח לתמונת מצב זו . מתודולוגיה לדיסציפלינת המחקר של ההיסטוריה החברתית כמה השלכות מהותיות . אחת מהן נוגעת למהותה של זירת המחקר . עד מהרה התחוור לי שהדיון צריך לכלול יותר מיחסי הגומלין בין שני המשתנים ‘מחנכים‘ ו‘חינוך‘, משום שבחינת הקֶשֶר בין אדם לבין תפקיד חברתי – ערכי מעניקה מקום רחב להקשרים נוספים . הקשרים כאלה נוגעים לא רק למרחב ולזמן, אלא גם למרכיב רגשי טעון שליווה את עולם החינוך במושבות כל השנים . הקשר נוסף הוא זה המתייחס לעולם האמונות והערכים של מורים ואיכרים, ולאו דווקא לתכנים כי אם לבהירות שבהם נוסחו, למידת הביטחון בתקפותם או לאינטנסיביות שבהם בוטאו . הקשר אחר הוא ההקשר החברתי ואף אותו אין לראות כפשוטו, אלא יש לעמוד על האלמנטים החיצוניים שהגבילו אותו — שליטתן הבלתי מעורערת של יק"א, ומאוחר יותר של מחלקת החינוך, שנטלו תשעה קבין של חירות המעשה מן המורים ומן האיכרים גם יחד . המצוקה הכלכלית התמידית שימשה כוח סמוי נוסף שהגדיר מהלכים חברתיים ופגע גם במערכת החינוך המקומית . עניין אחר הוא נטייתה של ההיסטוריה החברתית לצמצם את עצמה במקרים רבים למסגרת של ההיסטוריה המקומית, המתמקדת במרחב מוגדר ולא גדול . יתרונה של ההיסטוריה המקומית מצוי ביכולתה להכיל מקרה מבחן ולבחון אותו לעומק מזוויות שונות . כך מתאפשר להבחין בדקויות הנעלמות מעינו של החוקר בסביבות רחבות ידיים . מנגד עולה טענה שהשלכת מסקנות מסביבה מקומית למרחב גדול, בתחום הגאוגרפי ( ארץ ישראל כולה ) או האנושי ( החברה היישובית כולה ) , אינו תקף מבחינה מדעית, שכן גלומה בו הנחה שגויה שתנאי מ ב ו א

יד יצחק בן-צבי

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help