sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

41׀הקול והטע ם נושא וּוריאציות ) במקומות מושבותיהם השונים על גדות נהר פו, וכל עדה בקהילה זו עיצבה מחדש את זהותה . השימוש הפונקציונלי שנעשה בווריאנטים ליטורגיים כדי לקיים או לשמר זהויות דתיות פרטיקולריות בתחום מוסיקלי בהקשר של זהות משיק לתחום מדעי הדתות . עד עתה שמנו לב שפרטים ליטורגיים, קטנים ככל שיהיו, יכולים לשמש מגדירים 14 צוין, למשל, כי פזורות חברתיים-דתיים, ולשם כך יוזכרו בספר מנהגים וטקסים . ישראל בארצות הנצרות או בארצות האסלאם השתמשו בנעימות שונות לטעמי התורה . כאן עולה בספר עניין חדש, פרדוקסלי ואולי אף דיאלקטי : קהילת מהגרים קטנה יחסית מבקשת להיקלט במקום חדש ומחפשת סמל ברור שיציין את אי רצונה לטשטש כליל את זהותה העצמית המקורית . כלומר הקהילה הטדסקית מבקשת לשמר את תווי זהותה על ידי ייחוד נעימת טעמי המקרא שלה, דבר הנראה שולי לכאורה בהשוואה לגורמים אחרים . אין הטדסקים יכולים להתפלל עם שכניהם היהודים מעדות אחרות, ואין שכניהם היהודים מעדות אחרות יכולים להתפלל עמם . הקריאה בתורה היא טקס מרכזי מאוד בחיי הקהילה ובית הכנסת, ומכאן נובע האפקט שיש לנעימת הטעמים כגורם-על בשימור הזהות החברתית-דתית של הקבוצה . לכאורה בתחומים אחרים של מנהגי הדת היו היהודים הטדסקים גמישים יותר . קרי היתה סלקטיביות מסוימת בברירת ממדי ההטמעה החברתית והדתית וסוגיה, והבכורה ניתנה לטעמי המקרא . הדיון בספר משווה את היחס המיוחד שניתן לטעמי המקרא 15 ל"מעין תחליף לסמלים חזותיים" בדתות אחרות . הספר מבליט את התמקצעות הקריאה בטעמי המקרא בפרישׂה היסטורית ואתנוגרפית, דבר שלא נעשה עד כה . רוב המחקרים שנעשו בתחום זה היו עבודות איסוף של מקורות והערכתם מתוך העדוּת של עצמם . הספר מציב את המקורות ואת הנושא לבדיקה בקנה מידה של דיסציפלינות רלוונטיות למדעי הדתות — האתנוגרפיה והסוציולוגיה בהקשר של תחום הפעילות הריטואלית . בתחום שהספר עוסק בו יש צד חלוצי, גם בפרספקטיבה הרחבה יותר של תפקודה של המוסיקה ביצירת תווי זהות שאינם דתיים במהותם . הספר חושף בפעם הראשונה מידע על ההיבט המוסיקלי של טעמי המקרא ונעימתם מבחינת המשמעות התרבותית והדתית שלהם — מידע הנובע ממחקר בין- תחומי ורב-תחומי . הדיסציפלינות המחקריות הבאות לידי ביטוי בספר הן בעיקר 14 ובכללם, לצורך זה, מאכלים ולבוש . 15 הנצרות פיארה את היכליה באמנות חזותית — איקונות, ציורים ופסלים . היהדות נשמרה מכל אלה ( עד העת החדשה ) בשל האיסור "לא תעשה לך פסל וכל תמונה", כך שהשימוש היהודי באמנות חזותית הצטמצם אפוא לתחום תשמישי קודש בלבד . בתחום זה שולבו גם טעמי המקרא ונעימתם, שהיו בבחינת "תשמישי קדושה לא חזותיים" .

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help