sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

0 אדם חדש בצורת יהודי : עיון בהגותו של א"ד גורדון 4 עינת רמון, במחקרה על גורדון, מציינת כי רבים מאנשי הרוח שהכירו אותו החלוצית . 5 כך, למשל, מרטין בובר, שהכיר ראו בו ״לא פחות מאשר נביא ה׳ שנתגלה לדורם״ . אותו והתרשם ממנו עמוקות, מתאר אותו כמין דמות אוטוכתונית על-אנושית . הוא אף כותב עליו כי ״לעומתו נראים הכול כיצורי חברה לעומת יצור-טבע . [ . . . ] אדם כגורדון נראה כאילו הוא מתהלך עם כוחות הטבע במישרין ולא באמצעות הצורות 6 במקום אחר הוא אף כותב : החברתיות״ . אבל גורדון אינו רבן הדיבור, אלא רבן החיים, ומה שהוא מביע אין זו עמדה, אלא מציאות חייו עצמה . הן, הוא נתאחה עם הארץ, הן, היא ייפתה כוחו לדבר 7 בשמה, כמו שלב האדם מייפה את כוח פיו, הן הוא נעשה פה לארץ [ . . . ] . על-פי בובר, אם כן, אין להתייחס אל גורדון כאל הוגה-דעות המביע עמדה . גורדון הוא כוח טבע, ״רבן החיים״, והדעות שהוא מבטא הן ביטוי של ארץ-ישראל עצמה, אשר גורדון, על-פי בובר, משמש לה פה . מובן מאליו שאם אנו מקבלים את העמדה הזו, אזי אי-אפשר לראות בגורדון פילוסוף שהשקפותיו נמדדות באמצעות כלים לוגיים ונבחנות על-פי אפשרויות היישום שלהן, על-פי התאמתן למציאות ועל-פי מידת הלכידוּת ( הקוהרנטיות ) שלהן . אם אנו אכן מקבלים את העמדה הזו ביחס לגורדון, אזי יש לקרוא אותו כמיסטיקן, כמשורר של הטבע או כנביא כריזמטי . במקרה כזה הכלים המחקריים שייעשה בהם שימוש צריכים להיות כלים מתחומי מדע הדתות, חקר המיסטיקה, הפנומנולוגיה של החוויה הדתית וכדומה . בחיבור זה אני מבקש ללכת בדרך אחרת . בכוונתי לנסות להחזיר את גורדון לתחום הפילוסופיה – הפילוסופיה של המוסר, הפילוסופיה של הסובייקט והפילוסופיה הפוליטית . לשם כך אני מעוניין לנסות לקרוא את רעיונותיו של גורדון במנותק ממה שידוע לנו על אישיותו, על מסירות-הנפש שלו לעבודה או על ההערצה שרחשו לו חבריו החלוצים . למעשה, אני מעוניין דווקא לשכוח את כל הדברים הללו במידת האפשר, ולנסות לבחון את רעיונותיו כפי שהם, כפי שהיינו בוחנים את רעיונותיו של פילוסוף בן זמננו : בצורה ביקורתית, תוך חיפוש אחר הסתירות שעלולות להיות בהם ותוך עמידה על מלוא משמעויותיהם . כפי שאנסה להראות, דווקא קריאה כזו עשויה להפוך את הגותו של גורדון מעוד פרק בתולדות המחשבה הציונית – או עוד פרק בתולדות המחשבה 4 ראו, למשל, בובר, נתיבות באוטופיה, עמ׳ 5 – 64 ; צור, ללא כתונת פסים, עמ׳ 79 – 94 . 5 רמון, חיים חדשים, עמ׳ . 6 בובר, נתיבות באוטופיה, עמ׳ 56 . 7 שם, עמ׳ 6 . אכן, בכיוון דומה הלך שפירא כאשר מיקם את הגותו של גורדון בתוך המרחב הרעיוני החסידי- הקבלי . ראו שפירא, אור החיים, עמ׳ 0 – 6 .

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help