sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:6

אדם חדש בצורת יהודי : עיון בהגותו של א"ד גורדון 6 במושג העצמי, בשאלת החיים הראויים וביחס האידאלי שבין היחיד לחברה . מסות ארוכות שמרביתן הופיעו בכמה וכמה גרסאות, ושעברו אין-ספור שכתובים . מאמרים שהושקעו בהם עמל רב ומחשבה רבה . מאמרים שאת רובם המוחלט גורדון מעולם לא שלח לפרסום, ואת חלקם גם לא השלים . כשעיינתי בדפים הללו חשבתי על האדם שכתב אותם : אדם מבוגר, בן יותר משישים, שחי בארץ שלא התרגל לגמרי לאקלימה, ועסק בעבודה גופנית קשה שלא הוכשר אליה . אדם שחי בין אנשים צעירים ממנו בשלושים-ארבעים שנה, אנשים שאולי העריצו אותו וללא ספק אהבוהו בכל לבם, אבל דומה שכמעט אף אחד מהם לא באמת הבין אותו – והמעטים שהבינו לא הסכימו אתו . ניסיתי לדמיין כיצד הוא יושב לו לפנות בוקר בצריף בדגניה או בעין-גנים, לאורה של עששית נפט, כשבחוץ עדיין שוררת חשכה . כיצד הוא נאבק ברעיונות, בונה מגדלים תאורטיים, מנסה ליישב בעיות פילוסופיות . מתאמץ להתמודד עם כמה מהשאלות הקיומיות שהעסיקו את המחשבה האנושית מאז ומעולם . וכל זה כאשר הוא לא בטוח כלל ועיקר האם אי-פעם יקרא מישהו את דבריו, או האם יש להם קהל . במובן מסוים, הספר הזה נועד לעשות צדק עם האיש הזקן מדגניה שהקדיש את ימיו לעבודה בשדה ואת לילותיו למאבק בשאלות מטפיזיות . משום כך הספר עוסק בגורדון הפילוסוף, לא בגורדון הצדיק החילוני או בגורדון החלוץ ואיש העלייה השנייה . לאורך הספר אני מתמודד עם הטקסט הגורדוני על מורכבותו, במטרה להתחקות אחר השיטה הפילוסופית שעומדת בבסיסו . כמובן ביסוד הדברים עומדת ההנחה שאכן יש כאן שיטה פילוסופית בעלת ערך, ולא הגיגים גרידא . כפי שאנסה להראות מדובר בשיטה פילוסופית שתחילתה בשאלות הגדולות : מהו אדם, מהי ידיעה ומהו האני, וסופה בסוגיות של מוסר, לאומיות ופוליטיקה . מדובר בהגות מקורית, עמוקה ובעלת ערך, שיש לה לדעתי רלוונטיות גם כיום . מקובל לומר שבמרכזה של כל שיטה פילוסופית עומדת שאלה אחת מרכזית, שסביבה ומתוך הניסיון להשיב עליה התפתחה השיטה כולה . במובן זה ניתן לומר שהשאלה העומדת במוקד הגותו של גורדון היא שאלת החיים הראויים, כלומר מהי דרך החיים הנכונה עבור היחיד, עבור האומה ועבור האנושות . ותשובתו של גורדון היא שהחיים הראויים הם ״חיים של התפשטות״ – מושג הטעון במשמעויות אחדות : חיים שבהם האדם מממש את כל כוחות הגוף והנפש שלו ; חיים שבהם האדם מאפשר ל׳אני׳ שלו להתפשט כך שיכלול בתוכו גם את המעגלים הרחבים יותר של המשפחה, האומה והאנושות ; חיים שבהם האדם חי מתוך אינטנסיביות רוחנית ונפשית ; וכן, חיים שבהם האדם יוצר את ״חשבון החיים״ האישי שלו, כלומר את השקפת העולם הייחודית לו, השקפה שצמחה מתוך אישיותו ומתוך ניסיון חייו . תפיסת החיים הראויים שגורדון משרטט יש בה אפוא גם מרכיב של הגשמה עצמית, גם מרכיב של שותפות בחיים

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help