sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

פרולוג | 13 רקטות המשוגרות מגבול עזה ; לנשים המקבלות מהגברים מסר שהאזעקות הן שופר תעמולה ישראלי שיש להתעלם ממנו ( בן אשר, 2016 ; Ben - Asher, 2016 ) ; ולילדים הבדואים במלחמה, שאינם מבינים את המציאות הסובבת אותם, שתוכנית החוסן של משרד החינוך, הנשלחת אל השירות הפסיכולוגי כדי לסייע להם, כלל אינה מותאמת לצורכיהם ( 2018 Ben - Asher, ) . במרוצת שלושה עשורים אני פוגשת נשים בדואיות במסגרת עבודתי במכללת קיי, באוניברסיטת בן-גוריון, ובמרכז מנדל למנהיגות בנגב . למדתי להבחין בין הסטודנטיות הערביות מהצפון לאלה הבדואיות מהדרום ; ראיתי אותן חיוורות, מותשות וכמעט מעולפות מהצום בשעות אחר הצוהריים בימי חודש הרמדאן ; ליבי החסיר פעימה כל אימת שהן באו מבוהלות להודיע על סטודנט שייעדר פרק זמן לא ידוע בשל איום במשפחה על נקמת דם . בשבילי הן היו סטודנטיות מן המניין ודרשתי מהן לקרוא מאמרים ולהכין עבודות בכתיבה אקדמית תקינה . למדתי להכיר את אלה שלא ויתרו עד ההישג המיוחל, ומנגד גם להבחין במי שניסתה לעקוף את הקושי ולשלם תמורת כתיבת עבודה . בזרימת הזמן ולוחות השנה החוזרים בסדרות קבועות עברתי מסמסטר לסמסטר, משנה לשנה, ולא עצרתי . מדי פעם בפעם הופיע על שולחני סיפור אישי כרפלקציה נרטיבית הקשורה להתנסות . קראתי אותו, הערתי מה שנדרש והחזרתי . דבר לא ניבא את העצירה לצורך התבוננות בחיים המיוחדים והמורכבים של בני החברה הבדואית, שאין בהם אחדות של ניגודים אלא שברים מתנגשים ופוצעים . מתי בדיוק מפנה אונייה גדולה את חרטומה לכיוון אחר ? הקברניט המכיר את נתיבי הים צופה שינוי באזימוט, ואילו הנוסעים הנמים את שנתם משכימים עם בוקר מול חופים חדשים . לא הייתי קברניטה באוניית חיי אלא נוסעת ששטה בשגרת היום-יום במסלוליה הצפויים של מי שמכשירה עצמה בתהליך ארוך ומורכב לעבודה אקדמית, להוראה ובייחוד לעיסוק בפסיכולוגיה חינוכית על מגוון ההתמחויות והאחריות הנלווֹת אליה . עם זאת, כשהשתלבתי כחברת סגל במרכז מנדל למנהיגות בנגב, הרמתי את ראשי לבחון שוב את עולם הערכים והאמונות שלי ואת זהותי המקצועית, ובעיקר למקד את המבט באתגרי הנגב ותושביו . כך מצאתי את עצמי עם פנים מכוונות לעבר חוף חדש . בתחילה דמו נופיו לתמונות שנצרבו בי בטיולי יום שלישי של ילדי הקיבוץ, ואולם אלו התחלפו להם במציאות צורבת שהשתנתה מאז . את המושג "נַכְּבָּה", הנכרך עם עצמאות מדינת ישראל, לא שמעתי כילדה . הבדואים נקראו גם "שכנינו" בעוד הכינוי "פלסטינים" לא היה שגור אפילו בפיהם . ההפגנות כנגד הממשל הצבאי הסתיימו סמוך לסיום לימודיי בבית הספר היסודי, והריסת הבתים הלא חוקיים

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help