sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
From:  > הנאורוּת > הקדמה

Page:11

הקדמה  11 תפיסה חדשה זו זכתה לאישוש מהישגים מדעיים רבים, וב - 1620 נוסחה במניפסט פרי עטו של הפילוסוף האנגלי פרנסיס בייקון ( Bacon ) , בספרו "המכשיר החדש" ( Novum Organum ) . בייקון העלה על נס את הלוגיקה של השיטה המדעית . הוא העמיד במרכז את כוחה של המתודה ולא את כישרונו של החוקר . את הגאונות המשיל בייקון לקלות רגליים, ואת השיטה המדעית לדרך . הרץ יכול להיות קל רגליים, אבל לרוץ בכיוון הלא - נכון . כבדי הרגליים, לעומת זה, אם רק ייצמדו לדרך בכל זאת יתקרבו עקב בצד אגודל אל האמת . ואולם מה שנתן תנופה להשקפה זו של בייקון היה, מעל הכול, דווקא קלות רגליו של סר אייזיק ניוטון ( Newton ) , שעל ידי המרחק שגמע — אכן, בדרך שתיאר בייקון — הדגים את כוחה של הדרך עצמה . אמנם הלכו בדרך זו גם לפניו, והוא עצמו, כך אמר, עמד "על כתפי ענקים" שקדמו לו, אבל אין ספק שספרו "העקרונות המתמטיים של פילוסופיית הטבע" ( Philosophiae Naturalis Principia Mathematica ) , שראה אור ב - 1687 , התנשא מעל כל שאר הישגי המהפכה המדעית והפך לסמל שלה . הספר חולל מפץ אדיר, ורבים סברו שהוא הוציא את האדם מחושך לאור, לא פחות . ובמילותיו של משורר הנאורות, אלכסנדר פופ ( Pope ) , הטבע וחוקי הטבע חבויים היו בליל שחור ויאמר אלוהים : "יהי ניוטון ! " ובכל היה אור . 4 היקום, שעד עתה נראה שרירותי וסתום, נעשה נהיר . אותם חוקים פשוטים מושלים בכול : בתנועות הכוכבים, במעוף החץ, בגאות הים, בנפילת האבן . מה שנראה ככאוס פועל, לאמִתו של דבר, בסדירות של שעון ( על פי המטפורה הנפוצה בעת ההיא ) . אבל ההתרגשות שעוררו ההישגים של ניוטון, ושל המהפכה המדעית בכלל, לא נבעה רק מהבנת העולם, אלא גם — ואולי בעיקר — מהדגמת כוחה של התבונה ועוצמתה של שיטת החקירה המדעית . הנאורות פיתחה השקפת עולם מקיפה על סמך אמונה זו בכוחה של התבונה . אבל היא ביקשה גם להרחיב את המהפכה המדעית אל חקר האדם וחקר עולמו החברתי והפוליטי . אם התבונה נחלה הצלחות מסחררות כאלה במדעי הטבע, למה לא להפנות את אלומת האור הבהיר הזה גם אל האדם ולחקור גם את היצור האנושי ואת סביבתו החברתית באותם כלים שיטתיים ? שאיפה זו הולידה בקרב הוגי הנאורות בכל רחבי התרבות האירופית פריחה עצומה בחקר האדם, בכיוונים שלימים יהפכו לענפי מדע מובחנים — היסטוריה, סוציולוגיה, אנתרופולוגיה, בלשנות, פסיכולוגיה, פוליטיקה, מוסר, משפטים, כלכלה ועוד . חבורות של אינטלקטואלים התאגדו מחוץ לאוניברסיטאות ( שעדיין היו במידה רבה בשליטת הכנסייה והקפידו על נאמנות לדוֹגמה הישנה ) — בחוגים פרטיים ובמוסדות חדשים, כמו הסלונים והאקדמיות שצצו ברחבי 4 בתרגומו של דן דאור . מצוטט בתוך עמוס הופמן, מהפכה של הרוח : נאורות ומהפכה בצרפת של המאה השמונה - עשרה ( תל אביב : רסלינג, 2012 ) , עמ' 148 .

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help