sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:7

פתח דבר  7 כך עלו על ספינת המעפילים "נעמי יוליה" . בשנים ההן לא הסכימה שום מדינה לקבל פליטים יהודים, ואחרי חודשים ארוכים ומלאי תלאות בים הגיעה לבסוף "נעמי יוליה" לחופי ארץ ישראל . נוסעיה נאסרו בידי הבריטים . הנשים והילדים שוחררו, אך הגברים הובאו למחנות מעצר בעתלית ובצריפין ( אז סרפנד ) . יצחק, שהיה יתום מאם ולא היו לו קרובי משפחה בארץ, נשאר עם אביו במחנה . זמן קצר אחר כך התגייס יחזקאל טאוב לצבא הבריטי ושירת באי מלטה, ואחר כך באיטליה . יצחק שהה אצל משפחה אומנת, למד בפנימייה בבן שמן, יצא להכשרה של הפלמ"ח בגבע והשתתף בעלייה לקרקע של קיבוץ עמיעד . כשפרצה מלחמת השחרור גויס לשירות פעיל בפלמ"ח וכבר בראשית המלחמה נפצע בקרב ואיבד ארבע מאצבעות יד שמאל . לאחר שהחלים חזר לשרת, הפעם באגף כוח אדם של צה"ל . אחרי שחרורו פנה ללימודים . הוא השלים בחינות בגרות בשפה האנגלית ולמד באוניברסיטה העברית משפטים וכלכלה . תחילה עבד כעיתונאי, מקצוע שהוסיף לעסוק בו כל ימיו ( הוא אף היה פעיל במועצת העיתונות ) . במקביל הצטרף לשירות הציבורי . הוא היה מזכ"ל בנק ישראל בזמן כהונתו של הנגיד דוד הורביץ ואחר כך יושב ראש הרשות לניירות ערך . לאחר עליית הליכוד לשלטון עזב תפקיד זה ולמרות הפיתויים הכספיים סירב לעבור למגזר הפרטי, שכן העבודה במגזר הציבורי היתה בעיניו שליחות והוא ביקש להמשיך להשתתף בבניין המדינה והחברה . נוסף על עניין ארוך שנים בכלכלת ישראל — במשך עשרות שנים ערך את כתב העת המדעי "הרבעון לכלכלה" — ביקש לטפח נושאים מובהקים שברוח ועל כן קיבל עליו את תפקיד המנכ"ל של מוסד ביאליק . תחת שרביטו הושלם בין השאר הפרויקט "אנציקלופדיה מקראית" והתפרסמו ספרי מחקר רבים אחרים במקרא ובמדעי היהדות ; בתקופת כהונתו יצא לדרך המפעל הגדול של כינוס כתבי אורי צבי גרינברג וראו אור כרכים אחרים של סופרי דור התחייה ; הוא טיפח את סדרת "מבואות", שמבקשת להקנות לקורא הלא מקצועי יסודות בתחומי הידע של מדעי החברה והרוח ; הוא השיק את סדרת "תולדות היישוב היהודי בארץ ישראל מאז העלייה הראשונה", שהכרכים האחרונים שלה הושלמו זמן קצר אחרי פרישתו . ליצחק טאוב היה מובן מאליו שהשכלה עברית אינה רק חלק חיוני בתקומת עם ישראל, אלא היא גם תנאי הכרחי לכך שהחברה הלאומית הזאת תהיה בעלת אוריינטציה דמוקרטית והומניסטית . הוא לא חשב על אוריינטציה זו במונחים הדרמטיים של "אור לגויים" או "חברת מופת" . אידאלים מוחלטים ושאיפות אוטופיות היו זרים לרוחו — במקרה הטוב נראו לו תמימים, ובמקרה הרע אדישים לאדם וחולשותיו, או אפילו אכזריים ממש . את ההומניזם שהחזיק בו אפשר לכנות הומניזם של "אף על פי כן" : האדם רחוק מלהיות מושלם, וחמור מכך יש בו פוטנציאל ממשי לרוע ואכזריות שאין להם שיעור . אסור לנו לשכוח זאת לעולם . ואף על פי כן איננו פטורים מלהמשיך לחתור לטוב שבגבולות האפשר, ואל לנו להרשות לעצמנו את המותרות של הייאוש . תפיסה זו היתה מעוגנת בהלוך נפש שקט ויציב, בכבוד לייחודו של כל אדם ובמידה גדושה של הומור אירוני .

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help