sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
From:  > הנאורוּת > הקדמה

Page:10

10 תולדות הרעיונות  הנאורות חופשי" . 3 התבונה מאפשרת אפוא את החירות משום שאם יגלה האדם את החוקים השולטים בעולם יוכל להתעלות מעליהם, לשלוף את עצמו — אם אפשר להתבטא כך — מתוך הזרם הדטרמיניסטי של סיבות ותוצאות, ולהיעשות חופשי באמת . אם כן, ייחודו של האדם הוא שמכל היצורים רק הוא מסוגל — ואפילו מחויב — להיות ריבון לגורלו שלו . כדי להיעשות חופשיים עלינו להעמיד אפוא את הידע, את האמונה ואת הסדר האנושי המבוסס עליהם על בסיס תבוני . עלינו להשתחרר מן הרעיון של קדושת המסורת ולהביט מחדש בעולם בלא פניות . סמכותה כבדת המשקל של ההיסטוריה, כבודה של מורשת האבות, האמונות העוברות מדור לדור, עצם הרעיון שעתיקוּת היא ערובה לקרבה אל האמת — כל אלו הוחלפו בתפיסה ביקורתית ודינמית . כל פיסת ידע, כל אמונה, חשופים תמיד לביקורת . אבל הנאורות לא רק מרדה ברעיון של קדושת העבר והמסורת, היה עליה גם להשתחרר בפועל מאחיזת החנק של הכנסייה הקתולית בעולם הרוח של אירופה . לאמִתו של דבר, אחיזת הכנסייה כבר החלה להתרופף קודם לכן, בעקבות הרפורמציה והמהפכה המדעית : הנצרות הפרוטסטנטית גזלה מן הכנסייה את המונופול על אמונה וישועה, וחלוצי המהפכה המדעית גזלו ממנה את המונופול על הנחלת הידע . אט - אט החלו המדענים החדשים לקרוא תיגר על תמונת העולם של הכנסייה, ומשנפרץ הסכר היה הטפטוף לשיטפון . הזיקה בין המהפכה המדעית במאה השבע - עשרה לנאורות במאה השמונה - עשרה היא עניין מהותי . אם האוטונומיות של האדם נשענת על האוטונומיות של התבונה, אז גם השינוי הדרמטי שחוללה הנאורות בתפיסת האדם נשען על השינוי הדרמטי שחוללה המהפכה המדעית בתפיסת הידע . דומה שבטרם יכלה התבונה להיעשות הבסיס לקריאה לשינוי מקיף בתחום החברה והמדינה היה עליה להוכיח את עצמה בחקירת הטבע . בחרנו לפתוח אפוא את הקובץ במאמרו של ג'ון הנרי על המהפכה המדעית, שהפכה על ראשה את תפיסת הידע המאובנת של הכנסייה . על פי ההשקפה המדעית החדשה, האמת על האדם והעולם היא בהישג תבונתנו . היא אינה נמצאת מאחורינו, בכתבי הקודש ובספרי הקדמונים, כלומר היא אינה דבר מה שהיה לנו בעבר ואבד . היא גם אינה מסתתרת במעמקי החלק הטהור יותר של מוחנו, בהיגיון הצרוף . היא נמצאת לפנינו, בעתיד, ובתנאי שנדע להשתמש בתבונתנו לחקור את העולם שמחוץ לתודעתנו, ואף ניישם לשם כך שיטת חקירה חדשה — היא השיטה המדעית . שיטה זו תעמיד במרכז את האינדוקציה ולא את הדדוקציה, את התצפית והניסוי ולא את כתבי הקודש או כתבי הקדמונים, את הניסיון האמפירי ולא את הלוגיקה המופשטת בלבד . 3 Ernest Cassirer, The Philosophy of the Enlightenment, translated by Fritz C . A . Koelln and James P . Pettegrove ( Princeton : Princeton University Press, 1951 ) , p . 215

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help