sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

41׀ חו קים וחיות אחרות עכשיו כי בחברה שבה הרוב הוא מוסלמי מתעקש הרוב הזה לאסור 2 אכילת בשר חזיר בגבולותיה של הארץ . למרות אופיים הנבואי כמעט של הדברים, חשוב להצביע על כמה הבדלים חשובים בין הדוגמה ההיפותטית של מיל לבין איסורי החזיר הנוהגים במשפט הישראלי . ראשית, הסלידה היהודית המסורתית 3 שנית, איסורי החזיר במדינת מחֲזירים אינה מתמצה באכילת בשרם . ישראל לא התייחסו מעולם לצריכת הבשר עצמה, אלא לפעולות 4 שלישית, מיל בשלבים קודמים, כגון גידול החזיר ומכירת בשרו . התייחס לנושא החזיר כדוגמה לסכנה הצפונה בחקיקה המגבילה חירות בשם הגנה על רגשות ( וזאת נוכח ה"סלידה" וה"גועל" 5 לעומת זאת, כפי שיוסבר שאכילת החזיר מעוררת אצל המוסלמים ) . בהמשך, החקיקה בנושא החזיר בישראל לא נולדה רק בחיקו של טיעון הפגיעה ברגשות דתיים, אלא התבססה במידה רבה על טיעונים 6 של גאווה לאומית ומורשת תרבותית . נורמות דתיות ומשפט המדינה החקיקה בישראל בנושא החזיר היא דוגמה מעניינת לאימוצה של נורמה בעלת צביון דתי מובהק אל תוך שיטת משפט שביסודה אינה 7 כאשר חוקי הדת הם חוקי המדינה, מטבע הדברים אין עניין דתית . מיוחד בכללים המהווים עיגון משפטי של נורמות דתיות . כך, למשל, ייבוא חזיר אינו חוקי בערב הסעודית, שם חוקי האסלאם הם גם חוקי 8 החקיקה הישראלית בנושא מעניינת גם מבחינה נוספת — המדינה . באופן הגלוי שבו היא מודה בכך שההגבלות על גידול חזירים וממכר בשרם אינן נובעות משיקולים חקלאיים או כלכליים, בשונה למשל 9 כאשר מן הצעדים שננקטו בטורקיה לצמצום המסחר בבשר חזיר . שיטת משפט דמוקרטית מודרנית מאמצת בגלוי נורמה דתית היא נדרשת להתמודד עם המתח הברור הקיים בין הנחות היסוד שלה בדבר חופש הדת לבין תוכנה של הנורמה האמורה . זאת, אף בהנחה שאין מניעה מוחלטת על עיגון חלקי של נורמות דתיות במסגרת

הוצאת אוניברסיטת בר אילן

כתר ספרים (2005) בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help