sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

המודרניזם של ברנר : קריאה 'כלכלית' ב בחורף 13 דומה שבני הזוג נדהמו מעוניו של ברנר, מלבושו ומעבודת הכפיים שלו כסדר דפוס . עם זאת, התעקשותו של האורח לקנות מתנה לילד עמנואל הדגישה את הפער בין הופעתו של ברנר ובין הרגשתו הפנימית, בין מצוקתו החומרית ובין נדיבותו . גם האנקדוטה השנייה, שאותה סיפר ש"י עגנון, מדגישה קוים אלה באישיותו של ברנר . לאחר שברנר עלה לארץ והשתקע ביפו הוא עבר לירושלים לזמן-מה . עגנון הצטרף אל ברנר, וסיפר לחברו, בעודם סועדים ארוחת ערב, כי בעל בית דפוס ביפו דורש ממנו עוד ארבעה - חמישה פרנקים בעבור הדפסת ו היה העקוב למישור . ברנר הגיב בשתיקה, ומאוחר יותר הזמין את עגנון לטייל עמו ברחבי העיר : כיון שיצאנו חזר לחדרו . כשיצא ראיתי שהוא טומן בכף-ידו חפץ . אדם סקרני אינני ולא שאלתיו מה זה בידך . הלכנו כמה שהלכנו ודיברנו מה שדיברנו עד שעמד ונכנס לחנות אחת מאותן החנויות שהיו אצל שער יפו ואמר לי, בוא עמי . נכנסתי אחריו . הניח את החפץ לפני החנווני ואמר לו, [ . . . ] ימחול לי מר, זקוק אני לאותם שני בישליקים לשם עצמי . נענע לו החנווני ראשו ואמר, לעולם אל יְשנה אדם ממנהגו והחזיר לו את מעותיו . מה פירוש זקוק אני לשני בישליקים לעצמי ומה פירוש לעולם אל ישנה אדם מן המנהג . נוהג היה ברנר שהיה חוגר את המכנסים ברצועה של עור, משנתרפטה רצועתו והוצרך לקנות לו חדשה נתפתה למי שנתפתה לקנות לו כתפיות כדרך כל אדם מהיישוב . עכשיו שהוצרך לארבעה חמישה פרנקים לשם הוצאת ספר 26 עברי החזיר את הכתפיות לחנווני וחזר לחגור עצמו ברצועתו הישנה והמרופטת . כל התקשטות נראתה לברנר מגונה, וקניית הכתפיות נתפסה לפתע כטעות, בייחוד אם הוא יכול לסייע לסופר הצעיר ממנו להוציא את סיפורו לאור . עגנון מספק לנו גם את האנקדוטה השלישית . בממואר שלו 'יוסף חיים ברנר בחייו ובמותו' הוא מספר כיצד שכנע את ברנר להצטרף אליו לפגישה עם ארתור רופין, שירד ממשכנו באוגוסטה ויקטוריה למלון קאמניץ במרכז העיר . קודם שנכנסו למלון ניגשו אליהם מצחצחי נעליים, וברנר התרצה להם . הפגישה עם רופין התנהלה היטב ; התפתחה שם שיחה נעימה, ובה התעניין רופין בקורותיו של ברנר בלונדון . 'כשיצאנו אמרתי לברנר, וכי לא אמרתי לך שכדאי הוא רופין להכירו . נתכרכמו פניו של ברנר והעביר רגל על רגל וליכלך את מנעליו שציחצח אותם שעה אחת קודם-לכן . כל-כך קשה היה עליו הדבר ששינה את דרכו והתהדר 27 במנעליים מצוחצחים' . אנקדוטות אלו ממחישות לא רק את עוניו הקיצוני של ברנר ואת מראהו כאביון . נחבאת בהן תפיסה מורכבת של ברנר את עצמו ואת מצבו החומרי . ברנר בעיני עצמו הוא מי שאינו חסר דבר גם כאשר הוא נתפס בעיני אחרים כחסר כול . תפיסה זו נובעת מיכולתו להסתפק במועט, מנטייתו לקיום נזירי ומסלידתו מכל סממן של עושר . מי שעמד על קו זה באישיותו 26 חיים באר, גם אהבתם גם שנאתם , עם עובד, תל אביב ,1992 עמ' 142 . 27 מצוטט שם, עמ' 156 - 157 .

מכון בן-גוריון לחקר ישראל והציונות, אוניברסיטת בן-גוריון בנגב


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help