sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

מבוא 9 תקשורת, אפקטים, מובחנות, תפקידים, מרחב פוטנציאלי, משחק, מנטליזציה, הכרה הדדית, "ילד החלום" . כל אחד מן הממדים מתואר בקצרה ודן בהיבטים תקינים ופתולוגיים של הנצפה וכולל שאלות — כהצעה — אשר בעזרתן ניתן למקד את התצפית . הכלי מפיק תמונה עשירה של הקשר ומאפשר הבנה מעמיקה של הדיאדה הורה-ילד . הפרקים השני והשלישי מייחדים מקום לעבר הטעון בחיי הדיאדה ודנים בחוויה טראומטית מוקדמת וטרום-מילולית בחייו של הילד שהשפיעה על התפתחותו . הפרקים מציעים התבוננות על הסמוי שמעבר לאינטראקציה האקטואלית ועל האופן שבו הטיפול הדיאדי פוגש בנוכחות ההורה את עולמו הכואב של הילד ומספק מענה רגשי והתפתחותי לצרכיו . הפרק השני, ההיעדר האמהי כחוויה מתקיפה : טראומה ביחסים בתקופה טרום-שפתית, דן בהשפעת ההיעדר האמהי על הנפש הילדית מבחינה התפתחותית ורגשית בתקופה טרום-שפתית ובאופן שבו הטיפול הדיאדי על אפיוניו הייחודיים יכול לשמש מענה להפרעה המתמשכת שחווה הילד מוקדם בחייו . הפרק מתייחס למצבים שבהם נושא ההווה עבר טעון בשל כשל סביבתי אשר נחווה על ידי התינוק / פעוט כחוויה רגשית בלתי נסבלת, טראומטית באופייה עבורו, שהובילה למערך הגנתי פתולוגי ( פרנצי, 1930 ; ויניקוט, 1954 ; חאן, 1963 ) . מדובר בהיעדר התאמה מתמשך בין צורכי הילד לבין האנשים המייצגים את סביבתו ואשר מקורותיו יכולים להיות נעוצים בנתונים מולדים של התינוק או באופיו של הטיפול הסביבתי . הנפש הילדית הנושאת עמה את חוויית ההיעדר הלא מעובדת, ואת התחושות הקשות בעטיה, "ארוזה" בהגנות פרימיטיביות המאפשרות את המשך הקיום וממתינה להזדמנות לתקן את מצב הכשל שקפא : "הזדמנות לחוויה מחודשת, שבה מצב הכשל יוכל להפשיר ולהיחוות מחדש, כשהיחיד נתון במצב רגרסיבי, בסביבה המתאימה עצמה באופן הולם" ( ויניקוט, 1954 ) . הפוטנציאל הרגרסיבי הגלום בתהליך טיפולי במצבים אלה ונחיצותו לצורך התפתחות ותיקון הכשל מאתגרים את הטיפול הדיאדי בשל נוכחות ההורה בחדר והעומס

פרדס הוצאה לאור בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help