sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

14 פרק ראשון הוא שאל שאלה ביקורתית : "מה לא טוב בחושים שלנו שמונע להכיר את הממשות כפי שהיא ? " . האופנים שבהם אנו תופסים את העולם עשויים להיות פונקציות של הכרה שלנו ולא של הממשות עצמה . לכן, מבחינה אפיסטמית הוא הבחין הבחנה ברורה בין הסיבה להצדקה של אמונה שלנו, דהיינו, הבחין בין סברה לידיעה . כדי שמשהו יהיה מוצדק נדרש לסלק מתוכו את הדברים שתלויים בנו . כסנופנס לא היה מוכן להחזיק באמונות רק מכיוון שעולם התופעות גרם לנו להאמין בכך, ולכן הציע לפתח חשדנות ולהיפטר מדברים שרירותיים — אם רוצים לדעת את מהותו של העולם יש להיפטר ממה שייחודי לנו ומהפרספקטיבות שלנו . יש להיפטר מהמכניזם שבו אנו תופסים את התופעות באמצעות החושים, משום שייתכן שהעולם כשלעצמו אינו באמת כפי שהתופעות מציגות אותו . אין לנו שום הצדקה אמיתית להניח שהתופעות אכן מציגות את המהות, ולכן יש לחשוד בהן ולנסות לסלקן . אנו אמנם מאמינים בהן באופן אינטואיטיבי, אבל זאת עדיין אינה הצדקה, ולכן צריך לחשוד ולחשוב כי ייתכן שאנו טועים . במובן הזה, כסנופנוס הוא הראשון ששאל את השאלות האפיסטמיות היסודיות ביותר, כגון : "מתי האמונות שלנו מוצדקות ? ", "מתי אני יודע ? ", "מה היא הידיעה ומה התוקף שלה ? ", "איך אפשר לדעת דברים ? ", "מתי אנו יודעים משהו באמת ומתי רק נדמה לנו שאנו יודעים ? ", "מה הם הכוחות האינטלקטואלים והקוגניטיביים שאנו צריכים לאמץ כדי להצדיק אמונה מסוימת ? " . כפי שנראה בהמשך, שאלות אלה הטרידו דורות של פילוסופים ומטרידות אותם עד עצם היום הזה . הירקליטוס — עולם של זרימה מתמדת על בסיס הפילוסופיה של כסנופנוס, התפתח פולמוס נרחב בין הירקליטוס ( Heracleitos , בערך 535 - 475 לפנה"ס ) לפרמינידס ( Parmenides , בערך 515 - 450 לפנה"ס ) . מחד, הירקליטוס סבר שהממשות האמיתית אינה מתאפיינת בתכונות שמתגלות למראית עין, ומאידך הוא סבר שאין פירוש הדבר שהחושים מטעים אותנו בהכרח . הוא בסך הכול ניסה לבטא את הריבוי הקיים בטבע ולהסביר את השתנותו המתמדת, למרות הקשיים הכרוכים בכך . הוא סבר שאותו הדבר נראה אחרת מנקודת

פרדס הוצאה לאור בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help