sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

10 רעות ברק וויקס הפיתוח באפריקה מאז עצמאות המדינות במחצית השנייה של המאה העשרים, היא הרחבה ביותר בעולם . אני מקווה כי הספר שלפניכם יציג חלק מהתהליכים שאותם עברו ועוברות מדינות וחברות שונות באפריקה, כתוצאה מהפעילות בתחום הפיתוח . העשייה בתחום הפיתוח בישראל הייתה בעבר עשירה ומגוונת . החל מעצמאות המדינה ועד מלחמת יום הכיפורים, ממשלת ישראל ראתה בפיתוח בינלאומי אמצעי לחיזוק הקשרים הדיפלומטיים עם מדינות הדרום הגלובלי, ובכללן מדינות אפריקה . לאחר הפוגה ממושכת בעקבות ניתוק דיפלומטי, חוזרת וגוברת בשנים האחרונות העשייה בתחום בקרב גופים ממשלתיים, הסקטור הפרטי וגופים לא-ממשלתיים . עם זאת, ההיכרות עם הידע התיאורטי הרלוונטי בישראל עודה בראשיתה . מטרתו של פרק המבוא שלפניכם היא להציג בפני הקוראים סקירה של תיאוריות שונות בתחום הפיתוח הבינלאומי . מכיוון שקצרה היריעה מלהציג את מגוון התיאוריות הרחב כולו, נסקרות כאן הגישות המרכזיות בתחום, יחד עם השינויים ההיסטוריים שהיוו לעיתים את הבסיס להתפתחות התיאורטית . רבות מגישות אלה נידונות בפרקי הספר, ופרק המבוא מהווה מסד תיאורטי לבאות . אני מקווה שסקירה זו תתמוך בהבנת מורכבות התחום ותשמש את הקוראים בניתוח מקרי הבוחן הנסקרים בספר . גישות תיאורטיות שונות לפיתוח בינלאומי פיתוח בינלאומי, כתחום עשייה וכגוף תיאורטי, החל להתפתח באופן משמעותי בשנות החמישים של המאה העשרים . הן הגישות התיאורטיות והן דרכי הפעולה הושפעו במידה ניכרת מזרמים תיאורטיים וממאורעות היסטוריים . הפועלים בתחום מכירים את הקשר של המושג לקשת רחבה של מושגים נוספים, וביניהם "שיתוף פעולה בינלאומי", "סיוע בינלאומי", "פיתוח מקומי ואזורי" ו"פיתוח קהילתי" . למושגים אלה רב המשותף, אך גם מפרידות ביניהם גישות תיאורטיות ופרקטיות לעבודה בתחום . כדי לנתח ולהבין את העומד בבסיס גישה זו או אחרת, אפתח בסקירת גישות תיאורטיות שונות שהתפתחו בתחום מאז מחצית המאה העשרים . גישת המודרניזציה לפיתוח למושג "פיתוח" יש הגדרות ומובנים רבים . לאורך שנים, ובקרב אסכולות מסוימות עד ימינו, פיתוח היה זהה לרעיון של "מודרניזציה", תהליך שבו אדם

פרדס הוצאה לאור בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help