sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

12 | מקרב ומרחיק ׀ בועז צבר על אודות מצבו של האדם המודרני . באופן הרחב ביותר אפשר לטעון כי זהו עיסוק בעולם האנושי ובסוגיית מקומו של האדם בו . דיון פילוסופי זה אינו עיון אנליטי, אינטלקטואלי ומופשט, אלא הוא נושא אופי פרקטי שנועד לסייע לאדם להתנהל בעולם באופן אותנטי ולמצוא משמעות בחייו . נקודת המבט הפילוסופית - קיומית, כפי שניסח סרן קירקגור ( 1843 / 1996 ) , לא נועדה להשיג אמת אובייקטיבית "קרה, עירומה ואדישה", אלא לסייע לאדם לענות על איזשהו חוסר וצורך מהותי שקיים בו, ולנסח לעצמו הבנות הקשורות בשורש עמוק של קיומו הפרטי והיום - יומי ( של ה"אקזיסטנציה" שלו ) . ממד קיומי זה מדגיש את ערכה הרגשי והאנושי של הפילוסופיה ואת יכולתה להציע למחנך פשר, עידוד, ולעיתים אף נחמה . עיון פדגוגי - קיומי מעין זה מעמיד במרכז חקירותיו את מכלול חוויית החיים הסובייקטיבית – האנושית, הרגשית, הממשית והיום - יומית של המורים והתלמידים בבית הספר הציבורי . 1 את ייחודה הפדגוגי של העמדה הרדיקלית - קיומית אפשר להבין מתוך הסתייגותה מן היומרה הכללית והאובייקטיבית בתחום החינוך . יומרה זו, שאל ביטויהּאדרש ביתר הרחבה בהמשך הספר, מאפיינת שלוש מגמות אידיאולוגיות פופולריות בחינוך של ימינו : הראשונה היא היומרה האידיאולוגית - אוטופית, המבקשת לכונן מרחבים פדגוגים "מושלמים" ונטולי דיסוננס שיענו על כל צרכיו ה"אמיתיים" של הילד ; השנייה היא היומרה המדעית, המנסחת את עולמם של התלמידים והמורים בבית הספר ( על כלל מניעיהם, התנהגותם, שאיפותיהם וכדומה ) מן החוץ, על בסיס ידע אקדמי, מוסק ואמפירי, הניתן לבחינה ; השלישית היא "יומרת המִקסום", התופסת את המרחב החינוכי במונחים כלכליים של יעילות המושגת באמצעותן של פרקטיקות ניהול ופיקוח "מתקדמות" . יומרות כלליות ואובייקטיביות אלו נתפסות בעיניה של העמדה הרדיקלית - קיומית כמרדדות ומפחיתות, משום שהן מצמצמות את עושרה הפוטנציאלי של חוויית הקיום בבית הספר, ומשום שהן מנתקות את המחנך מן ההוויה הספונטנית שבה הוא חי ופועל . מנקודת המבט הרדיקלית - קיומית דווקא חוויית החיים העמומה והרוחשת בבית הספר הציבורי המוכר - על מסדרונותיו וחצרותיו, על מגוון טיפוסי המורים והילדים שמתהלכים בו ועל הסדריו הבלתי מושלמים בעליל - היא זירה אנושית עשירה ושוקקת חיים, שבתחומה מתאפשרת פעולה חינוכית 1 הכוונה למוסדות חינוך ממלכתיים או ציבוריים "רגילים" ( standard schools ) שאינם ברשות פרטית, אלא ברשות המדינה או רשות מקומית .

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help