sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

מבוא | 13 איכויות תרפויטיות משל עצמו" ( צורן, ,2000 עמ' 9 ) . לפי צורן, שלושה גורמים משתתפים בטיפול הביבליותרפי : מטופל, טקסט ספרותי ואיש מקצוע המתווך את התהליך הטיפולי, שנשען על עקרונות תאורטיים וקליניים פסיכו - דינמיים . אף על פי שההתעניינות בפגיעה מינית, תסמיניה ונזקיה גדלה והולכת, קיימת כתיבה מועטה יחסית על הנושא הספציפי של טיפול ביבליותרפי בפגיעה מינית . המבט התאורטי מתמקד הרבה פעמים בטיפול במתבגרים ובילדים, ואינו מרבה לעסוק במבוגרים ( 1994 Bowman & Halfcare, ) . הוא נוטה להיות תיאורי ו"שימושי" תוך שהוא מגדיר קורפוס של טקסטים המתאימים לעבודה עם נפגעי אלימות מינית ועוסק פחות בניסוח תשתית תאורטית המגדירה את היחסים בין הטיפול הביבליותרפי לפגיעה המינית . כך למשל, במאמר בעל זווית חינוכית בוחנים פרג וקני ( 1999 Pregg & Kenny, ) את האפשרות להציע קריאה מתווכת או בלתי מתווכת בטיפול ובכיתת הלימוד בארבעה רומנים לבני הנעורים, לשם התמודדות עם אונס של נערות מתבגרות . חלק מהעיסוק המחקרי הוא אמפירי, מתמקד במדידת היעילות של הטיפול הביבליותרפי בנפגעות, אך נוטה פחות לחשיבה תאורטית הגותית . כאלה למשל הם מאמרם של ייטר, נאגל, או'דונהיו וברדלי ( 2004 Yeater, Naugle, O'Donohue, & Bradley, ) וכן ספרה המקיף של שכטמן ( 2009 Shechtman, ) , העוסק בילדים ובמתבגרים אלימים שאינם בהכרח נפגעי אלימות מינית . המחקרים שהתייחסו בכל זאת להתאמה הייחודית של טיפולים בהבעה וביצירה לנפגעי גילוי עריות מדגישים בעיקר את היתרונות של הביבליותרפיה כמאפשרת התחלה של טיפול, ופחות את מהלך הטיפול השוטף . כותבים אחרים מדגישים את העמדה הרגשית של אלה המגיעים לטיפול בעקבות הפגיעה ( למשל 2015 Brooke, 2007 ; Gray, 2010 ; Hiney, 2001 ; Rastatter, ) . מאמרים אלה מוקדשים לקושי של נפגעות להתחיל בטיפול מתוך תפיסתן את הטיפול ה"מסורתי" כמאיים ( 1982 Naitove, ) . תפיסה זו מגיבה ליחסי הכוחות בטיפול, העלולים לשחזר את הפגיעה המבטאת יחסי כוח לא שוויוניים בעלי פוטנציאל פוגעני . בנוסף לכך, יחסים תרפויטיים קשים למתבגרים שעברו התעללות מינית, בשל התנסותם הקודמת באלימות ובדחייה ( 1978 Green, ) . הספרות המחקרית עוסקת גם בכך שהציפייה בטיפול המסורתי לדיבור ישיר על מה שמעורר בושה, אשמה ושחל עליו טאבו לשוני, מקשה על נפגעים להשתמש בטיפול מסוג זה . טיפול "מסורתי פחות", כמו הטיפול בהבעה וביצירה, יכול לענות על קשיים אלה . טיפול כזה במתבגרים שעברו פגיעה מינית עונה גם על הסכנה שבהצפה רגשית . הוא מתאים לאוכלוסייה זו הנותנת אמון מועט במבוגרים ובעלת סבלנות

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help