sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

14 יצחק גל-נור אייל טבת התנהגות מוסכמים עם הגופים המפוקחים . גישה כזאת קיימת במדינות נוספות באירופה ( 1989 Wilson ) . חסרונה של הגישה נעוץ בסכנה של קיבוע פרצות, בעיקר לטובת אינטרסים רבי עוצמה המנוגדים לאינטרס הציבורי . מדיניות ההפרטה בבריטניה גרמה להתפתחות מדיניות שונה, שנועדה להבטיח שהמדינה אינה מסתלקת לחלוטין מאחריותה . המדיניות שננקטה הביאה להקמתם של גופים רגולטוריים מיוחדים כגון הרשות לתעופה אזרחית ( 1972 ) , הנציבות לשוויון הזדמנויות ( 1976 ) והמשרד לרגולציה של החשמל ( 1990 ) . צמצום המגזר הציבורי לווה בריבוי תקנות רגולטוריות ואף בהקמת גופים מיוחדים להסדרת הרגולציה עצמה, כגון המינהל הכללי לרגולציה ( Director General of Regulation ) של סוכנויות הביצוע בשירות המדינה ; ונציבות לתחרותיות, לתיאום וליישוב חילוקי דעות ( Bishop et ( ) Competition Commission al . 1995 ; Boyer and Saillard 2002 ) . התפתחות נוספת היא הרגולציה העל- מדינתית, כמו זו שבאיחוד האירופי, שנועדה להבטיח תחרות עסקית, מעבר חופשי 12 המשא ומתן על יציאת בריטניהשל עובדים בין המדינות, ושמירה על הסביבה . מהאיחוד, בעקבות משאל העם ב- 2016 , מתנהל בין השאר על הסוגיות האלה . במחקר שהקיף שמונים וחמש מדינות ובדק את קיומה או היעדרה של סוכנות 13 נמצא שמדינות דמוקרטיותרגולטורית עצמאית בשבעה-עשר תחומים נבחרים, 14 ההסבר לנטייה הזאת הואנוטות להקים יותר סוכנויות רגולטוריות עצמאיות . בדרך כלל הביצועים הטובים יותר של הסוכנויות הללו, אבל בפועל הנטייה מבטאת כנראה יכולת דמוקרטית לבזר סמכויות ולתת מקום נרחב למומחיות בתהליכי עיצוב ויישום מדיניות . לעומת מדינות כמו בריטניה, סלובקיה ופורטוגל, שבהן יש שבע-עשרה רשויות עצמאיות, בישראל אין נטייה להקים רשויות כאלה, 15 ונכון לשנת 2017 קיימות רק חמש רשויות עצמאיות בשבעה תחומים . 12 . דוגמאות אחדות לרגולציה כזאת הן הרגולציה בתחום החקלאות, שגרמה לייקור מוצרי מזון בבריטניה ; רגולציה בתחום ייבוא מוצרים, שהקשה והגביל כניסת מוצרים זולים מתחרים ; בשוק העבודה, בעיקר ביחס לגיוס כוח אדם ופיטורי עובדים ; ובתחום ההגירה, בעיקר בשל החשש מפני כניסת מהגרים בהיקפים גדולים . הגבלות אלו שימשו נימוק להצבעת הבריטים בעד פרישה מהאיחוד האירופי במשאל העם שנערך ב- 23 ביוני 2016 . ראו גם 2003 Vogel . 13 . התחומים הם דואר, בטיחות בעבודה, הגנת הסביבה, תקשורת, חשמל, מזון, הגנה על הפרטיות, גז, שירותי בריאות, תרופות - פרמצבטיקה, הבנק המרכזי, פיקוח על הבנקים, ניירות ערך, הגבלים עסקיים, פנסיה, ביטוח ומים . 14 . מקור : בסיס הנתונים של ג'ורדנה ועמיתיו ( 2011 . Jordana et al ) . את הנתונים המעודכנים ל- 2016 קיבלנו מפרופ' לוי-פאור טרם פרסום . תודתנו לליבי ממן- בורשטיין על הסיוע בעיבוד הנתונים . 15 . הרשויות הרגולטוריות העצמאיות בישראל הן בנק ישראל, הרשות לניירות ערך, הרשות להגבלים עסקיים, רשות שוק ההון ביטוח וחיסכון ורשות המים .

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help