sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

מבוא : הרגולציה פנים רבות לה 11 3 כמו כן יש שטוענים שהמדינה שמתעניינים בעיקר בשאלות של דה-רגולציה . צריכה להתערב - אם ישירות ואם על ידי רגולציה - רק כאשר נוצרים כשלי שוק שמצדיקים זאת, כגון מונופול טבעי, יתרונות מובְנִים לגודל, השפעות חיצוניות או תופעת "הנוסע החופשי" . פעמים רבות אמצעי המדיניות שהמדינה נוקטת כדי להתמודד עם כשלי שוק הם הפרטה או מיקור חוץ, המלווים ברגולציה ובאמצעי פיקוח למיניהם . אך האם הרגולציה אכן פותרת את הבעיות הכרוכות בהפרטה ובמיקור חוץ, או שמא היא בבחינת מסווה להעדפת אינטרסים של קבוצות חזקות בחברה ? במקרים רבים ההבטחות לרגולציה נועדו לשכך את ההתנגדות להפרטה, כמו למשל בניסיון להפריט את בתי הסוהר ( 2018 Galnoor ) . קושי נוסף הוא כיצד למנוע ניגוד עניינים כאשר רגולטורים במשרדי ממשלה מתמנים עם פרישתם לתפקידים בכירים בגופים העסקיים שעליהם פיקחו בהיותם עובדי מדינה . לטענות אלו יש בסיס במציאות בישראל, אך אין בהן כדי לפסול הפרטות המלוות ברגולציה נאותה לאורך זמן . הן מצביעות על הצורך להנהיג רגולציה סדורה היטב ויעילה, שתבטיח את שמירת האינטרס של הציבור ובייחוד של הקבוצות החלשות . יתר על כן, אין מחלוקת לגבי הצורך ברגולציה בתחומים קריטיים כגון בטיחות, תרופות, זיהום הסביבה ומזון . לכך יש להוסיף את הצורך להימנע מהפרטת הרגולציה עצמה, 4 כאשר המדינה מסירה מעליה את האחריות לפיקוח שבשמו נעשתה ההפרטה . האמור לעיל מתייחס להפעלת רגולציה כאשר נוצרים כשלי שוק שמצדיקים זאת . ואולם כשל שוק יכול להתגלות רק כאשר מוצר או שירות מסוים הועמד במבחן השוק ונכשל בו ; אך מה בדבר מוצרים או שירותים שאינם יכולים לעמוד למבחן השוק מכל מיני סיבות, כמו שירותי חירום, גביית מיסים וגיוס לצבא ? הוא הדין לגבי מוצרים או שירותים שיש להם ביקוש בשוק הפרטי - כמו עתיקות, נגישות לחופי הים ופארקים לאומיים - אך מדינות רבות מעדיפות להגדירם כטובין ציבוריים ערכיים . מבוא זה נועד להמחיש את מורכבותה של סוגיית הרגולציה ולהראות ש"יותר מדי" או "פחות מדי" הן רק סיסמאות המחטיאות את המטרה ( נרחיב על כך בפרק הסיכום של הספר ) . לפי הגדרתנו הרחבה הרגולציה משמעה פיקוח רצוף ומוסדר באופן רשמי המבוצע בידי מי שמשתייך לגוף מינהלי ברשות המבצעת או ברשות המקומית . 3 . ראו משרד ראש הממשלה 2013 ; לוי-פאור ואחרים 2015 ; גילה 2016 ; ידין 2016 ; לוי-פאור 2016 ; רויטמן 2016 ; ; 1992 Kelman 1981 ; Barzelay Gunningham and Grabosky 1998 ; Sparrow 2000 ; Behn 2001 ; Moran Skrzycky 2003 ; Radaelli 2004 ; Baldwin 2006 ; Levi - Faur 2006 ; ; 2003 Radaelli and De Francesco 2007 ; OECD 2009 ; Baldwin et al . 2012 . 4 . ראו את מאמרם של יורם עידה וגל טלית בספר זה על הרגולציה של התחבורה הציבורית ; וכן ידין ,2016 33 – 35 .

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help