sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

4 1 14 | חשיבה מתמטית בגיל הרך בשאלות אלה השתמשתי בקורסים שעוסקים במתמטיקה לגיל הרך שלימדתי במכללת אורנים ובמכללת סמינר הקיבוצים . הראיתי את רשימת השאלות ושאלתי את הסטודנטים - במסלול חינוך לגיל הרך – אילו שאלות לדעתם אפשר לשאול ילדים בני חמש – שש . במשך השנים קיבלתי אותן תשובות : רוב השאלות כאן קשות מדי לילדים בגילים אלה, ואין לתת אותן כדי למנוע מהילדים תסכול . מהתשובות עולה הרושם כי הסטודנטים אינם מאמינים כל כך ביכולתם של הילדים להתמודד עם שאלות כאלה - שאלות שדורשות חשיבה מתמטית - ולכן מראש מחליטים שלא כדאי לאתגר אותם . אבל מתברר שילדים מפתיעים . אציג את תשובותיהם של ארבעה ילדים, מאותו גן, שנשאלו וענו במסגרת עבודת הסמינריון שהוזכרה קודם . אציין רק שלא אפשרו להם להשתמש באמצעי המחשה, אבל מי שרצה יכול היה לצייר . מובן שלכל ילד הקריאו את השאלות, שאלה אחר שאלה, וכל ילד רואיין בנפרד . בשאלה 1 ( חילקו עשרה צבעים לשני ילדים ) כל ארבעת הילדים - דפנה ( 5 ) , אורי ( 5 ) , ליאת ( 6 ) ועדי ( 6 ) - ענו "חמישה צבעים" . ליאת השתמשה בציור . היא ייצגה את עשרת הצבעים באמצעות עשרה עיגולים . שאר הילדים ענו ללא שימוש בציור . בשאלה 2 ( בגן עשרים ילדים, חצי מהם היו בטיול ) ענו כל הילדים "עשרה ילדים" . ליאת השתמשה גם הפעם בציור . היא הסתבכה קצת, כי כעת היה המספר גדול יותר והיה עליה לצייר עיגולים רבים יותר ולמנות אותם במדויק, אבל בסופו של דבר אמרה גם היא שהתשובה היא עשרה ילדים . שאר הילדים לא ציירו . בשאלה 3 ( אסף חילק פיצה בין שני ילדים ) כל ארבעת הילדים אמרו שכל ילד קיבל חצי פיצה . כולם השתמשו במילה חצי, מה שאומר שהמונח חצי מוכר להם . בשאלה 4 ( נדב חילק תפוח לארבעה חלקים . חצי אכל ) אמרו כל הילדים שנדב אכל שני חלקים . בשאלה 5 ( אימא של אביתר הכינה עוגת יום הולדת ) שלושה מהילדים אמרו שכל ילד אכל חלק אחד, ואילו אורי אמר שכל ילד אכל חלק אחד מארבעה חלקים . אורי הדגיש את מספר החלקים הכולל ובכך, באופן אינטואיטיבי, הוא דיבר בעצם על המושג "רבע" ( חלק אחד מתוך ארבעה חלקים ) . בשאלה 6 ( הגר חילקה תפוח לארבעה חלקים ואכלה חלק אחד ) אמרו כל הילדים שנשארו "שלושה חלקים מהתפוח" . כולם ציירו עיגול וחילקו אותו לארבעה חלקים כך, ואמרו שאם אוכלים חלק אחד נשארים שלושה חלקים .

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help