sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

14 בגרונו" ( שם ) . רק אז נענה אחיתופל, והעניק לדוד רשות לעשות כך ( מה שלא ימנע ממנו למות בחנק ) . נימוקו של אחיתופל להרשאה שופך אור נוסף על אופיו של התהום . בהיתרו מסתמך אחיתופל על מְחִיַּת השם המפורש במי הכיור, כדי לעצור את אש הקנאה של בעל החושד שאשתו סוטה . שבועת האישה על חפותה ובה שם אלוהים נכתבת על קלף ונמחית במי הכיור . היא מושקית במים ובהם השם המפורש . אם סטתה — צבתה בטנה, ואם לא, היא מנוקה מכל חשד ועל בעלה להשיבה אליו . ואז "נשא אחיתופל קל וחומר בעצמו [ מדעתו, ואמר ] : ומה לעשות שלום בין איש לאשתו [ בדין סוטה, שבעלה חושד בה שנטמאה עם אחר ] , אמרה תורה : שְמי שנכתב בקדושה יִמָּחֶה על המים [ שכּן בסוטה מוחקים מגילה שכּתוב בה שם ה', במים ששותה הסוטה ] , לעשות שלום לכל העולם כולו — על אחת כמה וכמה שמותר . אמר ליה [ אמר לו, לדוד ] : שרי [ מותר הדבר ] " . חֵמת התהום הגואה כביטוי לחֵמת האל מושווית לזעמו של בעל קנאי לערוות אשתו . מְחִיַּת שם השם בתוכו תשטוף מעליו את חמתו ותשכין שלום בין העולמות . דוד זורק את החרס שעליו שם הויה, ומיד נח התהום ונסוג לעומק של שישה-עשר אלף אמות . אולם בכך לא תם הזעזוע הקוסמי . התהום הקדוש, פות העולם, הוא מקום הניגודים : איום לחורבן ומקור חיות ופריון כאחד . נסיגתו למעמקים מאיימת לגזור על העולם עקרות ובצורת ( כבעל שקנאתו נסתרה אך עתה יפרוש מאשתו ) . אין די באקט הקיצוני, המאגי, של מחיית השם כדי להציל את המשך העולם ( כמו שאלפי שנים אחרי דוד, יסיר המהר"ל מפראג את שם הויה ממצחו של הגולם, שיצר בכוח המאגי של השם המפורש, והגולם יתפורר וישוב לעפר עד עולם ) : כדי להמשיך את קיום העולם חייב דוד להעלות את התהום שנסוג עד לגובה של אלף אמה, שבּו מרטיב ומכלכל הרחם הקדוש את

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help