sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

10 בילדוּת, בתל אביב, אבא היה אומר "ירושלים . . . " במבט חולמני, ומקולו הרך עלה הד צעדיהם של דורות המשפחה אשר הגיעו בשנות העשרים לירושלים מהעיירה באוקראינה ונפטרו לפני שנולדתי . סבים ואבות-סבים . צעדיהם הדהדו ברחובותיה הנבנים, נשענים על מקל בחום הקיץ, מרימים את ראשם בפליאה, "איך זכינו אנו, מבני כל הדורות, לשוב אל עיר ציון וירושלים" . אז לא שיערתי איך אמצא במחברותיו שחורות הכריכה של סבי, הכתובות בכתב יד של תלמיד חכם, את הנתיב שיוליך גם אותי, דורות אחר כך, בירושלים . נסעתי אל פריז ישראלית ושבתי ממנה יהודייה . כאחד מהיהודים במרחקי הגולה הנכספים לציון, כאחד מצלייני המערב, עליתי גם אני לרגל לירושלים . עם שובי מעיר האורות בחרתי להתיישב לא בתל אביב, העיר ה"סקסית", אלא בירושלים, ליבת הארוס . הייתה זו ראשיתו של מסע אל מקום התאווה . מסע אישי שטבועים בו עקבות רבים .  אולם המסע לירושלים לא נפסק עם הגיעי . להפך . הוא הוליך אל שבילי המקום ואל מעמקיו של מיתוס ירושלים . מסע אל הנוף, אל העיר ואל שכבותיה הרבות ומסע אל פניה של ירושלים בכתובים ובתודעות — תל ארכיאולוגי של מילים, של דימויים ושל ערגות, המתארים את ירושלים של מטה ושל מעלה ושבים וכותבים את עלילותיה . מסע אחד חצה את השני . כי המסע לירושלים הוא הרפתקה מתמדת בחיפוש : "מהי ירושלים ? " אך גם תביעה לשאול, "מי אני ? " מהי "דרכי" בירושלים ? ירושלים, כפריז של הסוריאליסטים עם הפסאז'ים של וַלטֶר בֶּנימין, כסנט פטרסבורג של גיבורי דוסטוייבסקי או כפראג של קפקא, כותבת את הנמצאים בה ואת ההולכים בדרכים אליה, והיא שבה ונכתבת על ידיהם .

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help