sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

10 יניב גולדברג נוגה לוינ�קייני הטקסט התיאטרוני המגולם במחזה מחזה נחשב לטקסט ספרותי , אולם מבט מעמיק בו מגלה כי אין מדובר בטקסט ספרותי שלם אלא בטקסט חסר , וכהגדרתו של פרופ ' 2 הגדרה זו נובעת מהעובדה שאין מדובראלי רוזיק , זהו טקסט פגום . בטקסט הסופי . הטקסט הסופי של המחזה איננו מועלה על הכתב , אלא נאמר בעל-פה עלי במה . הטקסט הנאמר במופע הוא הטקסט השלם . אמנם כל הטקסט המילולי הנאמר על הבמה כתוב במחזה , אך יחד עם זאת , חסרים בטקסט רכיבים אחרים של המבע כגון אינטונציה , הבעת פנים , תנוחת הגוף , ובעיקר המבנה הנפשי של הדמות בכלל ומצבה הרגשי בעת אמירת הטקסט בפרט . החוסר במבעים הלא-מילוליים שבמחזה הוא שמאפשר אינטרפרטציות שונות לטקסט , וכן קריאות שונות ומגוונות . אינטרפרטציות שונות לטקסט מועברות דרך השינוי ביסודות הלא-מילוליים והם הגורם המכריע בקביעת המשמעות הסופית של אותן המילים . אומנם הוראות הבימוי שמכניס המחזאי לטקסט יכולות למלא חלק מהחלל , אך בדרך כלל הן מצומצמות בהיקפן ואינן יכולות להיות במקום יד מכוונת של במאי . יחד עם זאת , לעיתים ניתנות פרשנויות שאינן נכונות לטקסט והצופה חש , בהתאם למידת רגישותו , את הזיוף המוצג לו עלי במה . על מנת לזהות את המצב הרגשי המדויק של הדמויות , וממילא לברוא דמויות שלמות ועגולות , בעלות רבדים רבים ומאפיינים פסיכולוגיים עמוקים , יש להבנתנו צורך לנתח את עיצוב הדמויות כפי שמופיעות בטקסט במבט פסיכו אנליטי . התבוננות כזו על אופן עיצוב הדמויות מאפשרת מבט מעמיק יותר הן על הדמויות שבמחזה , והן וביתר חשיבות על עולמו הפנימי של המחזאי , עולמו המודע והלא מודע , והביקורת שאותה הכניס לטקסט באופן גלוי או סמוי . מבחינה זו , דומה המחזה לטקסט המשפטי ולדיון המשפטי העומד בפני השופט . השופט , המקבל כתב תביעה או אישום וכתב הגנה , צריך 2 . רוזיק , יסודות ניתוח המחזה , עמ ' 19 - 24 .

הקיבוץ המאוחד

עמותת הילל בן חיים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help