sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

14 חמוטל צמיר 3 שהוא סובייקט-משורר המגלם בגופו את התחייה הלאומיתביאליק", — ובעיקר את התשוקה הלאומית, את האומה כתשוקה ( רנאן [ 1882 ] 2009 ) , על כל השינויים הדרמטיים שתשוקה זו מחייבת, בגוף ובנפש, בקרב היהודים-הציונים והתרבות העברית במפנה המאה העשרים . זו, אל-נכון, המשימה של ספרות התחייה בכללותה ( וגם, כפי שמראים בנבג'י וחבר, של חלק נכבד מהביקורת ומהמחקר אודותיה ; בנבג'י 4 ביאליק הוא המגלֵם המובהק — הוא לקח על וחבר ,2014 28 - 36 ) . עצמו להיות המגלם המובהק — של היהודי-הציוני כסובייקט אנטי- קולוניאלי ופוסט-קולוניאלי, סובייקט הבונה את עצמו בתהליך אלכימי, מעשה עוץ-לי-גוץ-לי, של טוויית קש לזהב ; גם גופו וגם נפשו נמצאים ב"תהליכיוּת" מתמדת, ויש רֶווח עקרוני, פרדוקסלי, גופני ונפשי גם יחד, בין הדובר-האומר-"אני" לבין הרֶפֶרֶנס הלא-ברור או הלא-גמור של המלה "אני" . שירתו של ביאליק נכתבת מן הרווח הזה, וגם חושפת אותו . גופו של ביאליק מתגלה בשירתו כזירה מגדרית — גברית במהותה — שבה מתחוללים ומתבררים יחסים מורכבים וזיקות עמוקות, לעתים מתוחות וקונפליקטואליות, בינו לבין העם, העולם, הנשים ( האֵם והאהובה ) , וכמובן המלים והשירה — וכאמור, בינו לבין עצמו . הגישה המוצעת כאן שונה מרוב הגישות הפרשניות הרוֹוחות ביחס לביאליק, הרואות אותו כמי שחותר בעיקר להפריד את עצמו מההיבטים הלאומיים בנפשו ובשירתו ולהיות "אישי"-בלבד ( ובפרק הראשון נרחיב מעט בעניין זה ) . לסוגיות אלה יש קשר הדוק למנגנוני הייצוג הפועלים בשירתו : בעוד שהמחקר על ביאליק מזדרז לפרש כל דבר גופני ( וכל דבר בכלל ) כסמל — וזהו מנגנון פרשני המוחק או "דוחק" את המשמעות הקונקרטית של המלים ושל הגוף — ברצוני לטעון שיש לסרב לתהליך 3 זאת בעקבות מאמרו של פוקו "מהו מחבר ? " ( פוקו [ 1969 ] 2005 ) ; וראו דיונה המקיף של חנה סוקר-שווגר ( ,2007 24 - 30 ) . 4 "מבקרי תקופת התחייה האמינו ביכולתה האלכימית של הספרות העברית לחולל תמורה בגוף השטעטלי, ולהפוך אותו לאנושי-כללי בלי לבצע בו חיתוכים מכאיבים" ( בנבג'י וחבר ,2014 35 ) — וליתר דיוק, להפכו ליהודי חדש באמצעות הפיכתו לאנושי-כללי .

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help