sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

מ ב ו א 14 מסכת נדרים לעשות את דבר ה', לא כחובה אלא מתוך אהבה ויראה, ואם ריבון העולמים חפץ בנדר בכלל, ובנדר קרבן בפרט, ודאי שמן הראוי לעשות כן לעתים מזומנות . ביטוי ברור עוד יותר לחשיבות הנדר יש בספרי המקרא המאוחרים : "זבח לאלהים תודה, ושלם לעליון נדריך . וקראני ביום צרה אחלצך ותכבדני" ( תהלים נ', יד - טו ) . פסוקים אלו באים לאחר ההדגשה שה' איננו זקוק לקרבנות ואיננו "אוכל" מהם . הנדר הוא הבאת קרבן והוא מבטיח את עזרת ה' . לא נאמר שהנודר עושה כן לבקשה ספציפית מה', אלא שמי שנודר תישמע תפילתו, ואולי ציבור שהתנהגות זו מקובלת בו יזכה לישועה . כמו כן : "נדרו ושלמו לה' אלהיכם כל סביביו, יבילו שי למורא" ( תהלים ע"ו, יב ) . אמנם אין כאן קריאה לנדור אלא דרישה שלא להשהות את תשלום הנדר, אך משתמע בבירור שנדר הוא התנהגות ראויה, ומדובר בנדר קרבן . הזונה, עמוסת החטאים, מתפארת : "זבחי שלמים עלי היום שלמתי נדרי" ( משלי ז', יד ) . בעיניה ובעיני החברה נדר קרבן הוא זכות דתית, והמחבר מסתייג ממנה לא בגלל התנגדותו לעצם הנדר אלא בשל התנגדותו למכלול התנהגותה, והעדפתו כללי התנהגות צנועים יותר מאשר קרבן נדבה . לעומת זאת בקהלת אין ביטוי של הערכה לעצם הנדר, אלא רק תביעה לא לאחר לשלמו : "כאשר תדר נדר לאלהים אל תאחר לשלמו כי אין חפץ בכסילים את אשר תדר שלם . טוב אשר לא תדר משתדור ולא תשלם" ( קהלת ה', ג - ד ) . לא רק שאין ביטוי של הערכה לעצם הנדר, אלא יש כאן שלילת הנדר - "טוב אשר לא תדר" . לסיכום, הנדר הוא בעיקרו בין האדם לבורא עולם . עיקרו, קבלת דרך התנהגות או הבאת קרבן או מתנה אחרת למקדש, כמעשה צדקה, או במסגרת תפילה להצלה, או כתודה על הצלה בין אם קדם הנדר להצלה בין אם הוא כתודה בלבד . הנדר איננו חובה, הנדר הוא פעולה טבעית של אדם מאמין, המקרא אינו ממליץ על דרך זו, אך מכיר אותה ומשקף חברה שבה הדבר מקובל . והחובה היחידה בו היא לא לאחר לשלמו . 2 הנדר בספרות חז"ל ובתקופתה לפני חז"ל עמדו פסוקי המקרא, והם נתפסו כמחייבים, אך גם כנתונים לפרשנות בכלל ולפרשנות יוצרת בפרט . מסכת נדרים עוסקת, כמעט כולה, בנדרים שאין להם זיקה למקדש . הנדרים האופייניים הם נדרי שכנים : "מודר אני ממך" ( פ"א 2 מן הראוי היה להתחיל את הסקירה בימי בית שני, אלא שכפי שנראה להלן ההבחנות שבימי בית שני הן עמומות, והופכות לברורות רק בתקופה המאוחרת יותר . על כן מצאנו לנכון לפתוח את דיוננו בתקופה המאוחרת שהתמונה בה ברורה יותר .

תבונות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help