sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

מ ב ו א 12 מסכת נדרים הנדר במקרא הנדר במקרא איננו מעניינו של חיבור זה העוסק בתקופה התנאית . הוא עניין לחוקרי מקרא העוסקים בו כל אחד מנקודת מבטו, ובהתאם להנחות המוקדמות של כל חוקר . ענייננו הוא רק בשאלה אחת, מה עשוי לומד התנ"ך כפשוטו להבין מהמורשת המקראית . עבור חכמים כל חלקי התורה קדושים, הכתוב בתורה קדוש ומחייב יותר, אך גם דברי הנביאים ומזמורי תהילים הם קדושים . הנדר המתואר במקרא הוא עבורם תשתית רעיונית מחייבת . על כן יש להבין כיצד הבינו הם את הנדר כפשוטו, אילו משמעויות נוספות או שונות הם החדירו למונח זה, מה הם חידשו, וממה הם התעלמו . שתי פרשיות מוקדשות לנדר במקרא . הפרשה הארוכה יותר היא בבמדבר פרק ל ועיסוקה המרכזי הוא בנדר האישה, בנעוריה בבית אביה, בבית בעלה וכשהיא עצמאית . הפרשה מתרכזת בהפרת הנדרים . ההיגד המרכזי שם הוא "לא יחל דברו ככל היצא מפיו יעשה" . הפרשה השנייה, בדברים כג, כוללת שני פסוקים בלבד, אך הם מכילים יותר מידע על הנדר : "כי תדר נדר לה' אלהיך לא תאחר לשלמו כי דרש ידרשנו ה' אלהיך מעמך והיה בך חטא . וכי תחדל לנדר לא יהיה בך חטא" ( פס' כב - כג ) . ממכלול הפסוקים ברור שהנדר אינו חובה וההימנעות ממנו אינה חטא, אך מי שנדר חייב לשלמו, ובמהירות . לא נאמר מהו הנדר, אך אפשר להבין שהכוונה לנדר קרבן, ולכן מי שדורש אותו הוא ריבון העולמים עצמו, שכן לו הנדר נועד . ברם, אפשר גם שהנדר יהיה על כל נושא אחר . הנדר גם כולל אפשרות של "אשר אסרה על נפשה" ( במדבר ל', ו - ט ועוד ) , כלומר נדר שלא תעשה משהו, ומוזכרת לשון שבועה, לשון נדר ולשון איסר, ומשתמע 1 שכולן מחייבות ואין ביניהן הבדל ממשי . עד כאן המשתמע מהפרשות המרכזיות, בתורה, העוסקות בנדרים בצורת הלכות או חובות . אבל הנדר נזכר ועולה מפסוקים רבים בהקשרים פחות "הלכתיים" ויותר דתיים או חברתיים . הנדרים נזכרים עשרות פעמים בתנ"ך בהקשרים שונים . הם אינם מוגבלים לעם היהודי, גם עובדי אלילים נודרים, בעיקר למקדשיהם ( ישעיהו י"ט, כא ; ירמיהו מ"ד, כה ; יונה א', טז ועוד ) . גם יעקב נדר נדר עוד הרבה לפני קבלת התורה ( בראשית כ"ח, כ ) . ואכן, הנדרים מקובלים בכל התרבויות ובכל הדתות . ודאי היו הבדלים בין הדתות השונות, אך הרעיון 1 במקורות נזכרים מספר הבדלים טכניים בין השימוש בלשון נדר לבין השימוש בלשון שבועה . כגון "הרי הוא קרבן, הרי הוא לקרבן, הרי הוא כקרבן, מותר . הרי הוא שבועה, הרי הוא לשבועה, הרי הוא בשבועה, אסור . זה חומר בשבועות מבנדרים ( ירושלמי פ"ב ה"ב, לז ע"ב . ראו להלן פירושנו לפ"ב מ"ב ) .

תבונות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help