sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

12 משפט כחול-לבן היהודים יהיו רוב . בתנועה הציונית האמינו כי הבעיות והמתחים של היהודים המודרניים, ובכלל זה לבטי הזהות והתרבות שלהם, יכולים להיפתר בדרך הטובה ביותר במסגרת לאומית וממלכתית בארץ ישראל . הלאומיות נועדה לגשר על מחלוקות הזהות והתרבות ועל הסכסוכים שנבעו מהן בהיותה מקור הזדהות כללי – ׳לאומי׳ – עבור הקבוצות היהודיות השונות, ובהיותה מסגרת שאִפשרה לקבוצות אלה לחיות הלכה למעשה חיי ציבור משותפים . התנועה הציונית לא הסתפקה בהגדרה עצמית לאומית ליהודים אלא הוסיפה ודרשה שהלאומיות היהודית תתגשם במסגרת ריבונית ממלכתית בארץ ישראל . הציונים האמינו שרק מסגרת ריבונית תאפשר את קיומה של תרבות יהודית חופשית ומשגשגת לאורך זמן . המציאות באירופה של המאה התשע עשרה וראשית המאה העשרים הראתה כי גם במקומות שהיהודים זכו בהם לאמנציפציה ולשוויון אזרחי אי-אפשר היה להבטיח את קיומה הפורה של תרבות יהודית לאורך זמן ואת עמידתה בפני סכנות של דלדול והיטמעות ; קל וחומר שאי- אפשר היה להבטיח את עתידו של הקיום היהודי – הפיזי והתרבותי – במקומות שנרדפו בהם יהודים . הפתרון הציוני התבסס אפוא על הגדרת היהודים כאומה ועל מאמץ לכונן לאומה זו מדינה עצמאית, או למצער ריבונות בדרגה נמוכה יותר, שתאפשר ליהודים ולתרבותם קיום חופשי לאורך דורות . מכאן מתבררות שתי הבעיות העיקריות ביחסה של התנועה הציונית לשאלת התרבות והזהות של היהודים בעת המודרנית ( בעיות אלה מציקות למשפט הישראלי עד ימינו ) . הבעיה הראשונה היא בעיית הגדרת היהדות והלאומיות היהודית עצמן . מקור כוחה של הציונות לא היה דווקא בטיב הפתרון שהיא הציעה להמוני היהודים הנדכאים באירופה ( מדינה יהודית עצמאית בארץ ישראל ) , אלא בראש ובראשונה בסיפור הלאומי שהיא הציעה לאותם יהודים : הרעיון שהיהודים הם אומה בעלת היסטוריה, תרבות וייעוד משותפים, ועל כן הם זכאים להגדרה עצמית . הציונות הייתה בראש ובראשונה ׳סיפור׳ ; מסגרת שהעניקה משמעות ליהודים המודרניים, סייעה להם להתגבר על מחלוקות התרבות ועל חיבוטי הזהות שלהם ופתחה בפניהם פתח לפתרונות קולקטיביים, ׳לאומיים׳, שיאפשרו את קיומם של חיים 5 הציונות, כתנועה הלאומית היהודית, הייתה חייבת יהודיים אוטונומיים . 5 הציונות לא הייתה הפתרון הלאומי היחיד . למעשה, רוב היהודים נהו אחר פתרונות לאומיים אחרים – אוטונומיה תרבותית ליהודים באירופה, טריטוריה יהודית לא בארץ ישראל או אפשרות מעשית לקיום ׳לאומי׳-תרבותי יהודי בתוך חברה רב-תרבותית

האוניברסיטה הפתוחה

מכון בן-גוריון לחקר ישראל והציונות, אוניברסיטת בן-גוריון בנגב

המכון למשפט והיסטוריה ע"ש קרן דיויד ברג, אוניברסיטת תל אביב


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help