sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

11מבוא לאומים ואפילו קהילות אתניות, סיכם סמית, ׳הקלים כל כך לזיהוי ממרחק, נוטים להתפוגג לנגד עינינו ככל שאנו מתקרבים וככל שאנו מנסים לתפוס 2 מסיבה זו, כפי שהעיר בגיחוך המחזאי חנוך לוין, הגדרת אותם במדויק׳ . הלאומיות שלנו היא למעשה מעגלית : ׳משורר לאומי הוא אדם הכותב שירים לאומיים . שירים לאומיים הם שירים שכותב אותם משורר לאומי׳ . לכן, אף שברור כי המשפט הוא תלוי תרבות והיסטוריה, קשה להגדיר ׳משפט לאומי׳ מהו . כמובן, לכל חברה לאומית נורמות משפטיות שמעגנות כמה ממנהגיה הדתיים או התרבותיים וחלקים מן הפולקלור שלה . אולם אין בכך די כדי לעשות את המשפט למשפט לאומי . כך למשל, סביר להניח שרוב הישראלים לא יחשבו כי די בקיומם של כמה חוקים דוגמת חוק חג המצות ( איסורי חמץ ) , תשמ״ו - 986 , או אפילו חוק השבות, תש״י - 950 , כדי לעשות את המשפט של מדינת ישראל למשפט ישראלי או יהודי . כל חברה אנושית מוטרדת משאלות של זהות ותרבות משום שהאדם, כמו שהזכיר לנו האנתרופולוג האמריקני קליפורד גירץ ( Geertz ) בספרו פרשנות של תרבויות , ׳הוא בעל חיים האחוז ברשתות משמעות שטווה הוא עצמו׳ . אולם בחברה הישראלית שאלת ישראליותו של המשפט נוגעת בעצב החשוף של לבטי זהות ותרבות שהיהודים מתחבטים בהם כבר מאתיים וחמישים שנה . הציונות נולדה מתוך התמורות העמוקות שהביאו עמם תהליכי החילון והמודרניזציה ששטפו את אירופה ואת היהודים בה בעת המודרנית . תמורות אלה עוררו ביהודים חיבוטי זהות שעניינם המתח בין הדת והמסורות המעוגנות בה ובין הערכים המודרניים והחילוניים ודרכי החיים שנובעות מהם . מקורה של הציונות אפוא בבעיות הזהות והתרבות של היהודים המודרניים, וגם מטרתה האולטימטיבית הייתה ׳תרבותית׳ : יצירת אפשרות לחיים יהודיים מלאים וחופשיים . אבל האמצעי שנקטה התנועה הציונית כדי להשיג את מטרתה התרבותית היה אמצעי פוליטי : הקמת מסגרת ריבונית בארץ ישראל, שבה 2 סמית, המוצא האתני , עמ׳ 2 ( התרגום שלי – נ״ק ) . לוין, תפסו את המרגל, עמ׳ 226 : ׳משורר הוא, כפי שכולנו יודעים, אדם הכותב שירים . משורר לאומי הוא אדם הכותב שירים לאומיים . שירים לאומיים הם שירים שכותב אותם משורר לאומי . שיר לאומי, כפי שכולנו יודעים, הוא שיר המבטא רגש לאומי . רגש לאומי דבר נעלה הוא ומלא רגש . רגש לאומי הוא הדבר הנעלה שאדם מביע בשעה שהוא חי או מת באופן לאומי . לחיות ולמות באופן לאומי, זה מה שעושים האנשים הלאומיים . המשורר הלאומי חי ומת באופן לאומי׳ . גירץ, תיאור גדוש .

האוניברסיטה הפתוחה

מכון בן-גוריון לחקר ישראל והציונות, אוניברסיטת בן-גוריון בנגב

המכון למשפט והיסטוריה ע"ש קרן דיויד ברג, אוניברסיטת תל אביב


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help