sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

12 מבוא דומיננטית, אבל הפעם בלבוש חדש ותחת צל הענן השחור והכבד שריחף מעל הניצולים . כך קרה גם בשוודיה, הזירה שבה מתרחש עיקרו של ספר זה . הקהילות היהודיות הממוסדות מנו לפני מלחמת העולם השנייה בסך הכול כשבעת אלפים נפש, שמתוכם למעלה מארבעת אלפים היו בעיר הבירה סטוקהולם . חלק ניכר מחבריהן, ואולי רובם, היו מתבוללים וניהלו אורח חיים יום-יומי בורגני שוודי עם מעט סממנים יהודיים או ללא תכנים יהודיים בכלל, ועם זהות יהודית שלא באה לביטוי רב בחיי היום-יום . המיעוט הדתי הקטן לא היה בעל השפעה של ממש בגלל נחיתותו המספרית, ונחשב בעיני רבים כפרימיטיבי וחשוך . 4 אבל מיעוט אחר של חברי קהילה, אלה שתמכו ברעיונות לאומיים ובציונות, היה מוכר לא מעט בזכות העיתון "כרוניקה יהודית" שעורכו הראשי היה ציוני מוצהר . היו חברי קהילה בכירים שדגלו בגלוי בהטמעת היהודים בתרבות השוודית באמצעות נישואי תערובת . כאשר בוטל ב- 1953 החוק שחייב כל אזרח שוודי להיות רשום בקהילה דתית מוכרת, החלה במוסדות הקהילה הידלדלות של חברי קהילה בעל כורחם שצידדו בהתבוללות . כשלושת אלפים פליטים יהודים שהצליחו לגבור על המחסומים של מדיניות ההגירה השוודית ולהימלט מאירופה עוד 5 ואלפי הניצולים שהגעתם לשוודיה תתואר בספר בטרם האסון זה הוסיפו נופך חדש לקהילה היהודית . היא הפכה לציונית יותר, מודעת יותר ופעילה יותר, ונוכחות הניצולים בה ניכרה בכל מקום . 4 ביטוי בוטה ליחס כזה אל אורח החיים הדתי מתואר בפרק ,11 ונראה שהוא מייצג הלך רוח שהיה נפוץ ומקובל . 5 מספר הפליטים שהגיעו לשוודיה טרם פרוץ המלחמה מוזכר במחקרים רבים, למשל אצל Koblik עמ' ,55 ו- Hansson עמ' 38 .

פרדס הוצאה לאור בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help