sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

14 3 התהליך האופטי-כימי שבבסיס הצילום של הטבע, קרן האור״ . 4 וככזה הוא לא רק חף ממגבלות הייצוג מתואר כ״עפרון הטבע״, האנושי, אלא הוא מייצג את המציאות כה נאמנה עד שהוא מייתר לכאורה את יכולות התיאור האנושיות, החזותיות והמילוליות . הצילום לא נוצר באופן ליניארי והדרגתי כמו הציור, אלא פועל כחותם ישיר של המציאות, וככזה הוא יכול לתפוס ולהנכיח בבת אחת מערכות של מידע חזותי מורכב ועשיר . בעשורים הראשונים של המאה ה- ,20 הצילום, שהתבגר בינתיים, לא עסוק עוד בכוח הייצוג שהטבע לכאורה מעניק לו . לחלופין, הוא לומד לקבל את העובדה שכוחו הוא ביסודו טכנולוגי : ה״ראייה החדשה״ שהצילום מאפשר מושתתת על עין מכנית ועל מנגנון של מכונה, שמייצרים 5 — שהנם מדויקים, דימויים ״טכניים״ — כפי שפלוסר מכנה אותם עשירים ומקיפים יותר ממה שהעין האנושית יכולה לקלוט . בשנות העשרים והשלושים, הוויזואליות שמייצרת המכונה הופכת לנושא מרכזי בשיח המודרניסטי על הצילום, שיח שעסוק — מפול סטרנד למוהולי-נאג׳ ולוולטר בנימין — בפוטנציאל החזותי הגלום בדימוי שמייצרת המכונה . כאן, אחת התמות שחוזרות על עצמן קשורה לרעיון שדווקא משום שהצילום מושתת על ראיית-מכונה — על קליטה חסרת אינטנציונאליות, רגשות, גוף, זמניות או היסטוריה — הוא מצליח לייצר דימויים ״ניטרליים״ ואובייקטיביים שחושפים את ה״פיזיונומיה״ של הממשי . התצלום יכול לרענן את המבט ולחשוף אזורים בשדה הראייה שנותרים חבויים בגלל האופן הרגיל שבו פועלת העין האנושית . הצילום מגלה את ה״לא-מודע האופטי״ — כפי שקורא לו בנימין — אולם יומרת הצילום לשקיפות היא אשליה . אשליה זו מתגלה כאשר נזכרים, למשל, שהצילום לעולם אינו רק הדימויים שהוא מייצר, אלא אופן פעולה — לרוב פרקטיקה — שמופיעה תמיד בהקשר היסטורי-חברתי, עם מטרות ספציפיות וכחלק מיחסי כוח . במילים אחרות, מה שהתבוננות ״תמימה״ בתצלומים עלולה להשכיח הוא שהצילום מצולם מתוך נקודת מבט . בהקשר של

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help