sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

12 לכאורה שהוא מאפשר אל אירועי העבר . עם זאת, הדיון העכשווי בצילום מודע גם למגבלותיו, ובפרט לבעיות האתיות שהוא מעורר בעצם ייצוגה החזותי של הזוועה, התופת ואובדן צלם האדם . חיבורו של דידי-הוברמן הוא ניסיון להתמודד עם מרחב המשמעויות המורכב שבתוכו התצלומים מאושוויץ קוראים למחשבה . כך גם יש להבין את משמעות הכותרת של המסה שלפנינו . התצלומים מאושוויץ הם ״דימויים למרות הכול״, קודם כול במובן זה שהם שרדו את התופת, ומוסיפים להוות עדות חרף פעולתם השיטתית של הנאצים להשמדת עדויות . אבל, מעבר לכך, העיסוק של דידי- הוברמן ב״דימויים למרות הכול״ הוא עיסוק בשאלה מדוע עלינו להמשיך ולהביט, להביט ולחשוב ולדבר, על דימויים חזותיים, למרות הבעייתיות העמוקה שהם מעוררים בבואנו להתמודד עם השואה . במובן זה, אפשר לזהות במהלך של דידי-הוברמן שלושה ממדים, שננסה לתאר כאן בקצרה דרך שלוש שאלות : א . למה צילום ? ב . למה לא צילום ? ג . למה — או באיזה מובן — צילום למרות הכול ? במשפטי נירנברג ( 1945 - 1946 ) הצילום זוכה במעמד פריבילגי ומבסס עצמו כאמת המידה לייצוג אובייקטיבי של השואה . בדו״ח מקדים שמכין התובע האמריקני, רוברט ג'קסון, עבור הנשיא טרומן, הוא מתאר את האתגר שעומד בפני אדריכלי המשפט : "עלינו להוכיח אירועים שלא ייאמנו באמצעות ראיות אמינות" . הדרך שנבחרה לכך, הייתה להסתמך על מסמכים מרשיעים שיצרו הפושעים עצמם . ניסיונותיהם של משפטנים יהודים להביא לעדות 1 עדותו של את קורבנות השואה נדחו על ידי התביעה האמריקנית . הקורבן כ"עד ראייה" נתפסה כלא אמינה, כנגועה בסובייקטיביות, וכמוטה על ידי רגשות כעס ונקמה . לאור הפשע חסר התקדים, הוחלט לפתוח את המשפט לעדה מסוג חדש — המצלמה . יחידת הסרטים שהקימה התביעה האמריקנית תרה במיוחד אחר צילומים וסרטים של מעשה ההשמדה שצילמו הנאצים עצמם בזמן אמת, אך

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help