sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:5

בין קודש לחול : תהילת הנגיד בפיוט רשות למתרגם 5 18 לעתים אנו מוצאים שירי שבח מזרחיים הקשורים אף בתוכנםבתבניות פייטניות מסורתיות . אל מסורת שירת הקודש : הם פותחים בתהילת הבורא, ורק בהמשך עוברים לשבח את 19 אמנם בכך אין הם נבדלים עקרונית ממסורת שירת השבח הספרדית, אשר – המהולל . פייטניים, כגון סידור ראשי בתיהם על- פי אקרוסטיכון או חתימה ( ראו דרך משל את השיר המוקדש לר' יוסף, לרגל הכתרתו בתואר 'חבר', שהדפסתי בנספח לספרי : ש' אליצור, שארית יוסף – פיוטי ר' יוסף הלוי החבר, ירושלים תשנ"ד, עמ' 107 – 108 [ ועיינו בדיון שם, עמ' 109 – 113 ] , ואת שירו של אלעזר הכהן לכבוד שמואל הנגיד בן חנניה שהדפיס א' שייבר, A . Scheiber, Geniza Studies , Hildesheim & New York 1981 , חלק עברי, עמ' ,89 ושירו של אהרן הכהן לכבוד עלי שהדפיס י' דוידזון, גנזי שכטר ג, ניו יורק תרפ"ח [ להלן : דוידזון, גנזי שכטר ג ] , עמ' 287 ) . 18 . אין צורך לומר ששירי תהילה שנכתבו לפני הופעת השירה העברית בספרד כתובים בתבניות פייטניות ( ראו דרך משל את שירו של אפרים בן משה לכבוד רב סעדיה גאון שהדפיס ש"ז שכטר, S . Schechter, Saadyana , Cambridge 1903, p . 57 ) . אבל גם לאחר ששירי שבח ספרדיים שקולים החלו להגיע למזרח המשיכו משוררים מזרחיים לכתוב שירי שבח בדגמים פייטניים . כאלו הם דרך משל השירים שכתב בסוף המאה הי' משורר בשם אברהם הכהן לכבוד אברהם הבגדאדי ( ראו : שכטר, שם, עמ' 66 – 74 ; שייבר, שם [ חלק לועזי ] , עמ' 290 – 296 ) ; שירי השבח של עַלוּן בן אברהם ( J . Davidson, ‘ From a Divan of ‘Alvan ben Abraham ,’ JQR NS II [ 1911 ] , pp . 221 – 239 ; שירמן, שירים חדשים מן הגניזה, עמ' 53 – 56 ) ; שיר שבח של שלמה בן נחום אלברדאני ( שייבר, שם, עמ' 481 ) ; ושיר תהילה לכבוד שר בשם שמואל, הבנוי במחרוזות מרובעות עם סיומות מקראיות מלוקטות ( דוידזון, גנזי שכטר ג, עמ' 314 ) . 19 . כזה הוא דרך משל השיר 'אברך אין זולתו' שכתב עלי הכהן ( הוא עלי הכהן אלוף ; לזהותו ראו ט' בארי, 'שניים שהם שלושה : לבירור זהותם של כמה פייטנים מזרחיים מן המאה האחת עשרה', מחקרי ירושלים בספרות עברית כא [ תשס"ז ] , אסופת מאמרים לזכר מנחם זולאי [ להלן בארי, שניים שהם שלושה ] , עמ' 178 – 182 ) לכבוד רב דניאל בן עזריה ( ע' פליישר, 'קוים חדשים לדמותו של ר' דניאל בן עזריה, נשיא וגאון', שלם – מחקרים בתולדות ארץ- ישראל וישובה, א [ תשל"ד ] , עמ' 53 – 74 ) : השיר – הבנוי בתבנית פייטנית מובהקת – פותח ( כשיר הנדפס כאן ) בשבח האל ובתיאור מרהיב של בריאת העולם, עובר לתולדות העולם ומתמקד בגדולי בית דוד ( משום ייחוסו של המהולל לבית דוד ) , ועובר אל תהילת הנשיא במעבר מלוטש על דרך הספרדים – בטכניקה שפגיס בספרו שירת החול, עמ' ,166 הגדיר כ'יוצא מן הכלל ( מעצב לשמחה ) ' : עם ישראל היה אובד בגלות, לולא המהולל המציל אותו . טכניקה זו בשיר בעל אופי פייטני מובהק מפתיעה, כפי שהראה פליישר שם ; ומעניין שהשיר מכונה גם בכתב- היד בשם 'קצידה' . גם שיר שבח גדול ( ושקול כדרך הספרדים ) שכתב משורר מצרי לכבוד הנכבד הקהירי אבו- אלמֻנַגַ'א שהדפיס מאן פותח בשבח האל ( ראו J . Mann, The Jews in Egypt and in Palestine under the Fatimid Caliphs , I – II, Oxford 1920 – 1922, vol . II, p . 264, and see v . I, pp . 127 – 215 ) . תהילת ה' באה בראש מספר לא מועט של שירי שבח שקולים, כנראה מזרחיים, הפזורים בגניזה הקהירית . כאלו הם דרך משל שירי התהילה 'אספר פלאות אל ואתן לו תהלה' ו'אספר פלאות אל מחולל איילות' המועתקים בכ"י קיימברידג', ספריית האוניברסיטה, 267 . 12 T - S ; שני השירים לכבוד השר מַצְֹמוּן 'אני אודה אדוני האדונים' ו'אני אודה לאל נורא עלילה' המועתקים, בטיוטה מלאה תיקונים ושרבוטים, בכ"י ניו יורק, ספריית בית המדרש לרבנים באמריקה, 1810 ENA , דפים ,1 6 ( שני השירים נדפסו אצל ש"ד גויטיין ומ"ע פרידמן, ספר הודו ב – מַצְֹמוּן נגיד ארץ תימן וסחר- הודו, תעודות מגניזת קהיר, ירושלים תשע"א, עמ' 465 – 468 ) . שני שירי תהילה שקולים שונים, הפותחים שניהם במילים 'אהלל אל אשר יצר יצורים', ומועתקים ( בהעתקות לקויות ) שניהם בכ"י קיימברידג', ספריית האוניברסיטה, 85 . 11 T - S H , וכן 2 . 4 1080 . Or ; השיר 'ארומם אל ואודהו תחילה' אף הוא בכ"י קיימברידג', ספריית האוניברסיטה,

מכון שוקן למחקר היהדות שליד בית המדרש לרבנים באמריקה


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help