sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:4

שולמית אליצור 4 המחורז בחרוז מבריח ושיר האזור ) , בשעה שבשירת הקודש נמצא תפרחת ססגונית של צורות, הכוללות בצד תבניות 'חילוניות' אלה גם שירים בחריזה מעין אזורית ובמשקלים 14 הברתיים- דקדוקיים, ואפילו שירים בתבניות ארכאיות ובלא כל משקל מדויק . יש לציין שבצד הגושים הגדולים והמובחנים של שירי הקודש ושירי החול עומדת קבוצה אחת של שירים במעמד ביניים – שירים ליטורגיים למחצה : הם נועדו לביצוע במעמד ציבורי בעל אופי דתי, אך לא במסגרת התפילה ; והם עשויים להיכתב, כנהוג בשירת הקודש, בתבניות המעין אזוריות, אך תוכניהם קרובים לשירי החול, ובולט בהם במיוחד מהלל אישים שונים . הכוונה לשירי חתונה, ולהבדיל – להספדים . שירים אלו מצויים בעיקר במורשתו של 15 אך גם כאן עומדת לפנינו קבוצת שירים ר' יהודה הלוי, והם אכן עומדים בין קודש לחול . מובחנת, ואין בה כדי לטשטש את הנתיבות הנבדלים של שירת הקודש ושירת החול . ב . ההבחנות החדות בין קודש לחול מיטשטשות כאשר אנו פונים אל השירה המזרחית . ראשיתה של השירה הלא- ליטורגית במזרח בכתיבה לצרכים דתיים, בעיקר כתבי פולמוס 16 אך גם כאשר כבר עולה שירה מזרחית בעלת תכנים חילוניים,בענייני אמונות ודעות . 17 – שירי שבח מובהקים הכתוביםאנו מוצאים – בצד שירים הכתובים בתבניות ספרדיות 14 . ראו פליישר, שירת הקודש ( לעיל הערה 1 ) , עמ' 340 – 368 . 15 . על קבוצת שירים ייחודית זו ראו בפירוט א' חזן, תורת השיר בפיוט הספרדי, ירושלים תשמ"ו, עמ' 17 – 20 . 16 . הכוונה לספר הפולמוס של חיוי הבלכי ( על אופיו השירי ראו ע' פליישר, 'שריד מהשגותיו של חיוי הבלכי על סיפורי המקרא', תרביץ נא [ תשמ"ב ] , עמ' 49 – 57 ) ולתשובות רס"ג עליו ( ראו : I . Davidson, Saadia’ s Polemic against Hiwi Al - Balkhi , New York 1915 ; ש"א וורטהיימר, תשובות רבנו סעדיה גאון ז"ל לחיוי הבלכי, ירושלים תרצ"א ; ש"א פוזננסקי, תשובות רס"ג על שאלות חיוי הבלכי, ורשה 1916 ; ח' שירמן, שירים חדשים מן הגניזה, ירושלים תשכ"ו [ להלן שירמן, שירים חדשים מן הגניזה ] , עמ' 35 – 41 ) ; ולחיבורו האנטי קראי הגדול של רס"ג 'אשא משלי' ( חלקים גדולים מהספר הדפיס ב"מ לוין, "אשא משלי" לרס"ג, בתוך : רב סעדיה גאון, קובץ תורני- מדעי, ירושלים תש"ג, עמ' תפא – תקלו ; וראו גם א' שייבר, 'כתב יד חדש מראשיתו של "אשא משלי" לרב סעדיה גאון', תרביץ לד [ תשכ"ה ] , עמ' 228 – 231 ; הנ"ל, 'קטע חדש מ"אשא משלי" לרב סעדיה גאון', באורח מדע – מחקרים בתרבות ישראל [ מוגשים לאהרן מירסקי במלאות לו שבעים שנה ] , בעריכת צ' מלאכי, לוד תשמ"ו, עמ' 589 – 594 ; ש' אברמסון, 'קטע חדש מן הספר "אשא משלי" לרב סעדיה גאון', תרביץ לב [ תשכ"ו ] , עמ' 160 – 173 ; הנ"ל, 'קטע חדש מן "אשא משלי" לרב סעדיה גאון', סיני פד [ תשל"ט ] , עמ' צו – קד ; ע' פליישר, 'פיסקה חדשה מ"אשא משלי" לרב סעדיה גאון', תרביץ מט [ תש"ם ] , עמ' 102 – 110 ) וספר תשובותיו של הקראי סלמון בן ירוחים ( ספר מלחמות ה', מהד' י' אלגמיל, רמלה תש"ס ) . לקבוצה זו אפשר לצרף גם את ספר המשלים של סעיד בן באבשאד ( ע' פליישר, משלי סעיד בן באבשאד, ירושלים תש"ן ) , אם כי במקרה זה מדובר בסוגה ייחודית שמקורה בספרות החכמה הקדומה . 17 . שירים כאלה יש בידינו למן סוף המאה הי' ; דוגמה קדומה ומרשימה במיוחד ראו בנדפס אצל ע' פליישר, 'שירו של רב האיי גאון אל רב יהודה ראש הסדר מקירואן – נסיבותיו וסביבותיו', תרביץ סה ( תשנ"ו ) , עמ' 451 – 482 ( = פליישר, ספרד ושלוחותיה, כרך ג, עמ' 1295 – 1327 ) . יש לציין ששירי חול מזרחיים, אפילו כאשר הם כתובים בתבניות ספרדיות מובהקות ( במשקל כמותי ובחרוז מבריח ) , משמרים לעתים יסודות

מכון שוקן למחקר היהדות שליד בית המדרש לרבנים באמריקה


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help