sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:ד

ד | תשובות חכמי מצרים האחרונים מגניזת קהיר 8 ולא התערבו זה בזה, כלשון הרדב"ז : "שכל עיר אחתמהגרים שהתארגנו במסגרת קהלים 9 הפעילות ולשון אחד עושין להם קהל בפני עצמו ולא יתערבו עם אנשי עיר ולשון אחר" . 10 הארגונית של הקהלים התנהלה בעיקרה בבתי הכנסת . מהעשור הרביעי של המאה הט"ז היוותה מצרים גם מרכז תורני חשוב, שפעלו בו גדולי החכמים . את קול התורה שנשמע בקהיר היטיב לתאר בקצרה הרדב"ז ( שהתגורר 11 בתשובה שכתב בשנת רצ"ט : בקהיר עד תחילת המחצית השנייה של המאה הט"ז ) שעתה יש תלמוד תורה הרבה במצרים מה שלא היה קודם לכן ורובם ככולם בעלי תורה . . . אחר שבאו מרביצי תורה במצרים ורבו התלמידים והתורה עשתה פירות 12 ופירי פירות וזה דבר נראה לעין . במחצית הראשונה של המאה הי"ז המשיכה הפעילות התורנית הענפה . גדולי החכמים 13 ארון הספרים היהודי הלך והתעשר על ידי חכמי מצרים, שלטו בקהילותיהם ביד רמה . בפירושים למסכתות בתלמוד, פירושים לרמב"ם, לטור ולשולחן ערוך, ספרי דרשות, שירה ופיוט . פאר היצירה היה ספרות השו"ת והפסיקה . מוסדות השיפוט של הקהילה היו בתי הדין, ומשם יצאו פסקים ותשובות שעסקו בכל חיי הקהילה . תקופת הזוהר הועמה בשנות השבעים של המאה הי"ז . מצבם הכלכלי והרוחני של 14 בעניין יהודי מצרים הורע והתדלדל . כך עולה מתשובתו של ר' מרדכי הלוי משנת תמ"ג, 8 על הקהלים במצרים ראו בקצרה ליטמן, היחסים, עמ' 30 - 31 . על הקהל המוסתערבי בקהיר במאה הט"ז ראו הקר, לדמותה, עמ' 89 - 100 ; ארד, הקהל, עמ' 25 - 62 ; ארד, המגרבים . 9 שו"ת רדב"ז, ח"ג, סי' תעב . 10 ליטמן, היחסים, עמ' 36 - 38 . 11 הוא עלה לירושלים בשנת שי"ח . 12 שו"ת רדב"ז, ח"ד, סי' צד ( אלף קסה ) . ראו שטובר, מבוא, עמ' 13 , וראו שו"ת מהרשד"ם, אבן העזר, סי' קעה : "שאלו המקומות [ הכוונה לרשיד ודמיאט ] וכיוצא בהן, אין להם ערך ודמיון למצרים שהיא עיר גדולה לאלקים בתור' וחכמה בישיבות וקהלות" . מהר"ם אלשקר מעיד על מקומו כי "תהלה לאל יש אתנו יודע עד מה . וכמה וכמה . חכמים שלמים וכן רבים . ונגד פניהם נבונים . עוקרים הרים וטוחנים . זה בזה ומוציאין קמח סלת מנופה . בשלש עשרה נפה" ( שו"ת מהר"ם אלשקר, סי' לא ) – ראו הבלין, רבי אברהם הלוי, עמ' 56 - 57 . 13 ראו שו"ת אהלי יעקב, סי' צא ; גליק, מקורות, ד, עמ' 116 . 14 ראו שו"ת דרכי נועם, חושן משפט, סי' נו : "בשנה זו שנת התמ"ג ליצירה נתחדשה גזרה . . . שחידשו חמס לתבוע מהיאודים להשלים מה שחסר מעות התחרי"ר [ = מפקד, רישום ] לסיבה שמהם מתו ומהם הלכו מן העיר והרחיקו נדוד ומהם היו אורחים וחזרו לעירם והוכרחו פה

מכון שוקן למחקר היהדות שליד בית המדרש לרבנים באמריקה


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help