sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:41

המשך בעמוד הבא אב תשע"ט / גיליון 84 / מבט מל"מ / 41 וְהָרְאָיָה – זֵר פִּרְחֵי רֹתֶם / טוביה סולמי חופשית . אבל הסבירי לי משהו . כעת את זהירה מאד, אבל לשבת כל היום בכניסה לממשל זה לא היה מסוכן ? ! " "לא הייתה לי ברירה, ובלאו הכי אף אחד לא יכול לזהות אותי כשאני רעולת פנים . אני משבט הַמְּלֵיחַאת ואתה עצרת לפני כשנה את בני היחיד . " היא לא אמרה את שמה ולא שאלתי . "נכון, לפני כשנה עצרנו חוליה של צעירים מהשבט שלכם שעשו פיגועים והניחו מוקשים, ולאחרונה הסתיים משפטם וכולם נידונו למאסר שנים רבות . הם גרמו נזקים ונעשה להם משפט צדק . אז על מה את מתלוננת . למה לא שמרתם על ילדיכם לפני כן ? ! " הקדמתי והתרסתי כנגדה . "אתה צודק במה שאתה אומר על החבורה . הם פעלו בניגוד לרצון הוריהם ואתם פעלתם בצדק, אבל אתה טועה לגבי בני . הוא חף מפשע ובאתי למנוע אותך מלעשות מעשה עוול, וגם אללה לא מקבל זאת . " אנחנו, הישראלים, לא מבחינים בדרך כלל בין הקבוצות השונות באוכלוסיה הערבית ומתייחסים אל כולם בחשדנות . גם את הבדואים אנו רואים כקבוצה אחת ולא מבחינים בין המטות והשבטים השונים ולא מעלים אנו על דעתנו שיש ביניהם הבדלים גם ביחסם אלינו . שבט הַמְּלֵיחַאת עליו נמנתה האשה נחשב לשבט עני וחלש, ששאר השבטים התייחסו אליהם בבוז ולא נמנעו מלפגוע בהם . הופתעתי לגלות מולי בדואית דעתנית ורהוטה המזהירה אותי מכך שאני עומד לעשות מעשה עוולה, וזאת לאחר שהודתה כי הצעירים טעו במעשיהם . "מה שמו של בנך ? " שאלתי . היא נקבה בשמו והוסיפה : "הוא בחור עדין שגדל כיתום מאב ולא היה לו אומץ אפילו לשחוט לי תרנגולת, ואצלכם הפך למחבל שנידון לשמונה שנים . " "כן, יא אוּם אַל - וַלַד, אמו של הילד, כל האימהות טוענות שהילדים שלהן חפים מפשע ! אני זוכר אותו כבחור נחמד וגם פגשתי אותו בכלא לאחר שהודה שהשתתף בהנחת המוקש בדרך המלך מדרום לרפיח . " הכלא מקום טוב לילד "הוא הודה מפחד לאחר שכולם הודו . האם כשפגשת אותו היית לבדך או שהיו אחרים מחבריו נוכחים ? " שאלה במתח . "אני לא זוכר, אבל מה זה חשוב ? " שאלתי . "גם שותפיו הפלילו אותו . ובכלל, מה נזכרת כעת כשהמשפט הסתיים ? ! " "הבט, יא קפטן טובי, אני לא דואגת לבני . הוא בכלא – אוכל ושותה לשובע, ואפילו לומד קרוא וכתוב – מה שלא זכה בו עד היום . אבל הוא חף מפשע . אני חייבת לספר לך את הדברים ומשאירה את עניינו לאללה ולך ! " "לפני שתעבירי את עניינו לאללה ותסבכי אותי עם אללה, עדיף שתספרי לי במה מדובר . למה את משוכנעת שאנחנו טועים לאחר שהוא הודה ונשפט ? ! " "תשמע, אני מאמינה שיש בך יראת שמים ותדע להחליט ביושר . אני אלמנה והוא בני היחיד, שכל חיי עבדתי קשה לפרנסו ולהגן עליו . בדרך כלל, אני עובדת בשדות של היהודים באדמות מושב מבטחים והצלחתי לפרנסו בכבוד ותמיד לקחתי אותו לעבוד אתי . כשהגיע לבגרות הסברתי לו שהוא יתום והוא בני היחיד והשבעתי אותו בזכר אביו שלא יתחבר עם חברים רעים, ובמיוחד הזהרתי אותו שלא יתפתה למעשי גבורה ופוליטיקה, אלא שישאיר אותם לאחרים . כשהוא נעצר עם הצעירים בני השבט לפני כשנה, ונודע לי שהוא הודה עמהם, אני כעסתי עליו שהפר את השבועה ולא רציתי לבקר אותו בכלא . לפני כחודשיים, לאחר שהסתיים המשפט, הוא שלח לי הודעה שהוא מבקש שאבוא לבקר אותו בכלא והוא יוכיח לי שלא הפר את השבועה שנתן לי . כעת לא הייתה לי ברירה אלא ללכת . הוא סיפר לי אז, כי בן דודו הציע לו להתגייס לחוליה של השבט והוא סירב בתחילה, אבל החברים צחקו עליו בן של אלמנה והוא פחדן . לבסוף הסכים להירשם כמגויס, אך החליט בלבו שלא ישתתף בשום פיגוע . יום אחד הוא הופתע על ידי בן דודו, שהביא מוקש ואמר לו לבוא אתו כדי להניח את המוקש על "דרך המלך" בדיונות שמדרום לשבט . בכל בוקר עובר שם פטרול צבאי והכוונה היתה שהוא ייפגע . הוא לא יכול היה לסרב להשתתף, ובן דודו הניח את המוקש בנוכחותו וכיסה אותו בעפר והם הסתלקו . לאחר שעה קלה, נפרד בני מחברו וחזר אל הדרך בחסות החשיכה . הוא הוציא את המוקש מאמצע הדרך, הניח אותו בצד הדרך וכיסה אותו בענפים כדי שהפטרול יגלה אותו ויינצל . לדברי בני, למחרת בבוקר הגיע הפטרול שהתקדם כשגשש צועד לפניו . כשהגיע הגשש למקום הפיגוע הוא מצא עקבות של השניים וחשף את המוקש שהוטמן בצד הדרך . לאחר מכן הוא הלך אחר העקבות והגיע אל האוהלים של בני ובן דודו, וכך נתגלתה החוליה . בני הסביר לי, שלא יכול היה לספר את כל זאת שיח הרותם . צילום : יונתן מטלון "אתה צודק במה שאתה אומר על החבורה . הם פעלו בניגוד לרצון הוריהם ואתם פעלתם בצדק, אבל אתה טועה לגבי בני . הוא חף מפשע ובאתי למנוע אותך מלעשות מעשה עוול, וגם אללה לא מקבל זאת . "

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help