sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

מבוא למדרשי� 14 משעה [ ( . ב" עירובי� יג ע" ] אלו ואלו דברי אלהי� חיי� "ו [ במדבר רבה פרשה יג טו ] כגו� החוש� ) כליו של הכוה� , י� שהקשר בי� האד� ואלוהיו לא נעשה באמצעות הנביא שלוש דרכי� מקובלות – או פתרונות לחלומות שהוצעו בידי פותרי חלומות ( והאפוד שבאמצעותו , א� לא היחיד , לכלי העיקרי, ספר הספרי�, נעשה הספר – בעול� המקראי ולהאזי� לדבריו וא� לקבל' לשמוע את קול ה, רבני� בראש� % והחכמי� , יכול כל אד� הטכניקה המאפשרת כל זאת היא הקרויה בלשונ� . ת על שאלות שהזמ� גרמ� תשובו , ולמרות כל חשיבותה אי� ספר זה עוסק בה אלא במשמעותו המאוחרת', מדרש' לספר ( בעיקר בידי מעתיקי� ומדפיסי� ) כינוי שנתקבל ע� הזמ� : של מונח זה, המשנית במונחי� ' מדרש' ר את המילה במקרה זה נית� להמי . ל" הכולל בתוכו את דבריה� של חז וראוי עד מאוד להבחי� בי� שתי, אוס� וכל כיוצא באלה, ילקוט , ספר : מקבילי� לה לא חייב לכלול רק מה שהוא ' מדרש' כיוו� שחיבור הקרוי ', מדרש' משמעויות אלו של במשמעותה , ומאיד� גיסא מצאנו מדרשי� ; תוצאה מלימוד המקרא על דר� המדרש בתלמודי� ואפילו ביצירות פייטניות, בתוספתא , ג� במשנה, ילה המקורית של המ ', מדרש' הוא אכ� ' מדרש' לא כל החומר המצוי בספר הקרוי , רוצה לומר . ותרגומיות . שבה עוסק ספר זה, ומדרשי� נית� למצוא ג� מחו" לספרות המוגדרת כספרות המדרש באו לעול� החל מ� 'מדרש' ל והמכוני� בש� " חיבורי� הכוללי� את תורת� של חז ה� חכמי אר" ישראל שחיו עד ) ראשית� באיסו� תורת� של התנאי� , המאה השלישית ה� החכמי� שחיו ) והמשכ� באיסו� תורת� של האמוראי� ( ימיו של רבי יהודה הנשיא וסופ� ( בבבל וא� מחוצה לה� עד למאה החמישית לער�, באר" ישראל, לאחר התנאי� עובדו ונערכו על יסוד תורת� של התנאי� והאמוראי� , נאספו, בחיבורי� רבי� שנתחברו , אכ� ( . לער� 14 % 13 % המאות ה ) עד לימי הביניי� ( ובמידת מה א� של ממשיכי דרכ� ) היסטורית שאיננה מקבילה בזמנה % ספרות המדרשי� שבידינו היא תופעה ספרותית , המדרש הכתובה רבי� מה� חיו עוד לפני שהחלה להיווצר ספרות . ל" לתקופת� של חז וספרי מדרש באו לעול� מאות רבות של שני� לאחר שהחכמי� הנזכרי� בה� כבר הלכו . לעולמ� קדומי� , קצרי� וארוכי�, רבי� ה� הספרי� המשתייכי� אל עול� ספרות המדרש מדרשי� , ממוקדי� בספר מקראי אחד או עוסקי� בתחומי� רחבי� אחרי�, ומאוחרי� חיבורי� שנכתבו בלשונות , שנותרו בשולי העשייה התרבותית שזכו לתפוצה רבה וכאלה באזורי� שוני� של העול� היהודי, בדרכי הבעה ובמבני� מתחלפי�, ובסגנונות מגווני� בשל . מחברי� שנקטו במדיניות זו או אחרת של טיפול במקורותיה� % ובידי עורכי� ש תשומת לב נפרדת לכל להקדי , כפי שיובהר מכא� ואיל� , הגיוו� הגדול הזה מ� הראוי ולהציג את השאלות המבואיות הכרוכות בו קוד� שבאי�, אחד ואחד מחיבורי המדרש ( כ" ד מ " אבות פ " ) אל תסתכל בקנק� אלא במה שיש בו " , אכ� . לקרוא בו ולדו� בתכניו

תבונות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help