sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

מובהקים : "כפייה" ו"דת" . כשמדינת ישראל כופה עלי נישואים וגירושים דתיים, מדובר בכפייה דתית - אין לי ברירה אחרת, והיסוד הדתי המובהק בבסיס הכפייה הזאת ברור . לא בזה מדובר הפעם . התהליכים הללו הרי כוללים יסוד משמעותי של בחירה חופשית . אף אחד למשל לא כופה על מנהלת בית הספר להעסיק עמותות דתיות, והיהדות שהן מציעות אינה מוגבלת רק למרכיב הדתי המובהק . כאשר אני נדהם לגלות את היחסים המעוותים שבין לימודי היהדות ללימודים כלליים בבית הספר של ילדַי, אינני יכול לקרוא לזה כפייה דתית, ודאי שלא החזרה בתשובה . כאן נכנסה לעולמי המילה "הדתה", משום שהיא גמישה יותר ומאפשרת להכיל בתוכה את כל התחומים האפורים שכה אופייניים לתהליך שאותו אנחנו עוברים כיום . מהו אותו תהליך ? למשל, הכנסת הדת לעולם החילוני, בכפייה מלאה, בכפייה חלקית ולפעמים גם ללא כפייה כלל . או השימוש המניפולטיבי שעושים סוכני ההדתה בטשטוש הגבולות הקיימים כדי להחדיר את הדת במתק שפתיים, באופן שיקשה כל כך להתנגד לו : באופן מתוחכם, מאורגן, שיטתי . יתרה מכך : "הדתה" היא מילה חדשה וטרייה, חסרת כל הקשרים היסטוריים . זה הופך אותה לבחירה אידיאלית לתיאור תהליך היסטורי שמתהווה בשנים האחרונות, ואין לו שורשים מוקדמים יותר . זהו תהליך שלא הכרנו בעבר . בראשית כולם היו דתיים באופן כזה או אחר, פחות או יותר . אחר כך החלו תהליכי השכלה וחילון, ובהמשך היתה החברה החילונית חזקה מספיק כדי להתמודד עם תופעות דתיות שהתחילו לכרסם בה . רק כשנחלשו יסודות החברה החילונית מחד גיסא, והתחזקה החברה הדתית מאידך גיסא, החל עידן ההדתה . בכל תהליך ישנן נקודות אמצע שבהן ניתן לחוש בהצלחה . במאבק שמוביל הפורום החילוני כנגד תופעת ההדתה בחברה הישראלית בכלל ובמערכת החינוך הממלכתית בפרט, היו שתי נקודות כאלה . הראשונה : כ"ט בנובמבר 2016 - תאריך שבו בחרנו במתכוון לערוך את כנס היסוד הרשמי של הפורום . כל אירוע כזה מלווה בחשש מכישלון, וגם אנחנו נערכנו לגרוע מכול . בכל זאת, היה זה יום חורפי ופקוק במיוחד . אהבנו את הרעיון שבאולם ישנן קוליסות שמאפשרות לצמצם את גודלו . כך, גם אם לא נמלא את כל 300 המקומות, נוכל לסגור חלקים ממנו ולתת לנוכחים תחושה של אולם מלא . תרגיל מוכר וידוע . מה שקרה לבסוף הִתעלה על חלומותינו הוורודים ביותר . גם לאחר שכל המעברים מולאו עד אפס מקום באנשים שישבו על הרצפה, לא יכולנו להכניס 14  הדרך החילונית

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help