sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

10 לאומיים, פוליטיים, פסיכולוגיים וטריטוריאליים ביחסים אלה בארץ ישראל / פלסטינה, עם השלכות קשות על קהילות יהודיות בעולם הערבי והמוסלמי . מוסלמים רבים בארץ ומחוצה לה ראו בתנועה הלאומית- היהודית-ציונית שלוחה של האימפריאליזם האירופי, המשתלטת על אדמה מוסלמית ופוגעת בצביון התרבותי-מסורתי שלה . בו בזמן, יהודים רבים, בתמיכת בריטניה, האמינו כי הם חוזרים למולדתם ההיסטורית כדי להקים בה מחדש ישות לאומית . חלק גדול מהם הפגינו עוינות פוליטית והתנשאות תרבותית כלפי הערבים-מוסלמים המקומיים ; ואילו חלק אחר ניסה לנהל דיאלוגים תרבותיים, חברתיים ופוליטיים, ולהגיע להסכמים עם שכניהם המוסלמים, אך ללא תוצאות חיוביות . מרבית היהודים-ציונים היו חילונים, לא התעניינו כלל בירושלים ובהר הבית, אם כי החשיבו את הכותל המערבי כסמל תרבותי-לאומי-היסטורי . אולם, בלטו לצדם ארגונים לאומניים-חילוניים קטנים כבית“ר, אצ“ל ולח“י, אשר שאפו ופעלו להקים מחדש את בית המקדש על חורבות כיפת הסלע ומסגד אל-אקצא . הציונות הדתית במשך שנים רבות לא הייתה שותפה לשאיפות לאומניות אלה, אלא ציפתה והתפללה לביאת המשיח, כי אז ייבנה בית המקדש ותבוא גאולה לעם ישראל . ואולם לאחר כיבוש ירושלים והר הבית ביוני 1967 חלה תמורה קריטית והקצנה משמעותית בעמדת הציונות הדתית, ובהדרגה גם בציבור היהודי, בסוגיות מזרח ירושלים, הר הבית, פלסטינים ומוסלמים . מנגד גברו בקרב מוסלמים בארץ ובעולם מגמות קיצוניות אנטי-יהודיות / ישראליות, כולל קריאות לג'האד נגד ישראל . מגמות קיצוניות הדדיות אלה מזינות אחת את השנייה ועלולות במקרה הגרוע ביותר להוביל למלחמת גוג ומגוג מוסלמית-יהודית . ספר זה, המתבסס על שנים רבות של מחקר, כמו גם על מקורות ומחקרים מגוונים, בוחן מגמות קיצוניות אלו לצד דיאלוגים ושיתופי פעולה בין מוסלמים ליהודים . אלו שואפים לחנך לשלום ופיוס בין העמים על בסיס מסורות היסטוריות-תרבותיות משותפות ואינטרסים אסטרטגים תואמים . לפני כן יידונו התמורות המרכזיות ביחסי מוסלמים- יהודים מראשית הופעת האסלאם במאה השביעית במזרח התיכון, כולל בתורכיה ואיראן, ובחלקים נרחבים של אסיה ואפריקה . כל זאת, תוך ציון

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help