sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

[ 13 ] הנפש הַדַּבָּרִית עלינו לברר מהי השונוּת בין הקיום לבין ההוויה . בין היש למעבה הישות . הישות מצביעה על כוחם הפנימי בפועל של הדברים, קולם הדובב ללא-אומר, האמת הפנימית המתדפקת על השער, הקוראת לבוא . הקול עולה, כמו כן, מן החומר, הצומח, תשוקתו ונואשותו . גם לפרחים יש דימוי אנושי . הפרחים חשים את גאוות הבדידות : "יָדַעְתִּי, מַיִם שֶׁלָּהֶם 14 לא יִזְנְחוּ / זֵכֶר טְבִילַת גַּאֲוַת בְּדִידוּתָם" . לעתים, בִּמקום העצמים המדובבים — יעלו בשיריו של איזקסון כוחות של טבע . כוחות הטבע מניחים לפני האדם שיווי או הִשתוות . כל הכוליות, על כל חלקיה הינה בעולם של השגחה אלוהית . אין חלוקה 15 ההוויה ואין הפרדה בזמן : "וְאֵין חוֹצֵץ בֵּין הַר וְהַר / וּבֵין זְמַן לִזְמַן" . משמעה קיום בתוך ההאצלה האלוהית, בבריאה כולה . ההשראה מצויה בתופעות הטבע, במעשי ידי האדם וברוחו . האמנות היא היכולת להשיג את הצלם האלוהי בבריאה . וכך אצל איזקסון — המדברים באוזניו — הם הכוחות שבטבע . ביסוד השיווי הנח על הכול . הדימויים שלהם מתעלים למידה של אנושיות . לפעמים מביעים רגש אָפל הנע אל הגלוי . אין תיחום בין האפל ובין הגלוי . בעולם של התפוררות מתבהר כוח עולה, שעיקרו הוא השתוות . הנפש המשווה לנוכח העולם המושווה . מובנה של המילה נובע מן הפסוק : "שִׁוִּיתִי ה' לְנֶגְדִּי תָּמִיד" ( תהלים ט"ז ח ) . שאם תאמר הִשוָה לב אחד — משמעו יהיה התאחד . תפיסה רוחנית מטוהרת . איזקסון מביע את מה ששקוע בעמקי נפשו, בהשראת רוח גדולה . באמצעות השיווי הוא נוטה להתאחד עם הדבר עצמו, עד הגיעו אל התחום שאין לעברו . אין מיצוּעַבין החומרים והגוף . אין תיחום בין קודש לחול . בין כוחות הנפש הפועלים לטוב, לבין כוחות הנפש הפועלים לְרָע . תנועה מתמדת חולפת באדם, בגופו, ברגשותיו, בדבריו, מְשַׁנָּה קול, חוברת לעצמים, לתכונות, לַטבע ולמילים . נָעה בין הֲפָכֶיהָ, כמו היה זה חוק טבע . סודם הגדול של החיים הוא עצם קיומם . הדברים שחלפו אינם 14 'פרחים', והנפש לא תמלא , עמ' 23 . 15 'ירושלים', שם, עמ' 48 .

הוצאת אוניברסיטת בר אילן

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help