sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

[ 12 ] עליזה גרינברג טור-מלכא לחומר יש מעמד בפני עצמו : "יְתֵרָה מִפֵּרוּט מַרְכִּיבָיו" . החומר נושא קול, יש לו אופן ביטוי, הוא ממלמל, מדבר, מדובב . אין כאן אגדה או משל, לא נימפות ולא רוחין . לא מי שיכול למות, משום שאינו חי . לא דמונים שחסרים הם את עלילות הכוח . נקרא להם, אפוא, יֵישים . ואין מלאכים . נפשו של המשורר מכירה תופעה בת-בלי-שם : "וְנֶפֶשׁקוֹרֵא אֲנִי לַיָּדוּעַ 10 וּלְלֹא יָדוּעַ / אֲבָל רוּחַ חַיִּים בַּכֹּל נוֹשֶׁמֶת" . לכל הדברים הללו מצוי קשר או קיימת התקרבות לבריות . לחומרים, לבית, לשולחן, לכלים, לאדמה ולאנייה . הם רבּים ואינם חוזרים בשנית על דבריהם . המשוררים מעניקים כוח מדובב לתופעות בטבע, ואין לדעת אם משוקעות הן במשורר, או שהמשורר שקוע בהן . אצל איזקסון הן מצויות בחביון עמוק . יש עיניים שצופות בהם ממקום אחד ובאמצעותו הוא צופה בעולם . לפנינו שירה הפורשת את הממשות בלי תחומים נפרדים . כמו שהחומרים נשאבים בתוך גופו של האדם, והופכים מעין אחדות אורגנית : 11 בשיר העוקב שואל איזקסון "כַּמָּה חֳמָרִים נִכְנָסִים "בַּיִת מְגַדֵּל אִישׁ" . 12 וקובע כי "הַחֳמָרִים בָּכוּגַּם בָּנוּ" ; זוהי השתתפות לַדָּם כְּמוֹמַרְגּוֹעַ", רגשית עם האדם ועִם זאת השתתפות רוחנית : "לְחַפֵּשׂמַחֲשָׁבָה יָפָה 13 לגבי דידו של המשורר, מחשבה מופשטת לחלוטין עשויה לרוקן בַּדָּם" . את חיות האדם, שהוא, כצומח, מחובר לאדמה בסופו, כשם שמתחילתו נוצר מן העפר . כמו בבריאת אדם הראשון : "וייצר ה' אלהים את האדם עפר מן האדמה" ( בר' ב ז ) . חומרים רבים שמציין איזקסון נוגדים את רוח ההתפוררות, באשר הכוליות מתפרשֹת על כל חלקיה בעולם . כך הם הדברים המקיפים את האדם . הן החומריים, הן הרוחניים . ובעיקר : אין חלוקה בין החילון למקודש . זה שׁוֹרֶה בחובו של זה . 10 'לחיות יותר', והנפש לא תמלא , עמ' 21 . 11 מתוך המחזור 'פסוקי בית', שיר ח', מבחר ושירים חדשים , עמ' 104 . 12 'מה שאדבר', שם, עמ' 105 . 13 'לו רק הראש', ברחתי ודמיתי , עמ' 10 .

הוצאת אוניברסיטת בר אילן

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help