sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

[ 11 ] הנפש הַדַּבָּרִית מנסה לא לדבר בה — היא מתגלה מעצמה בשירי הילדות . נדמה לקורא, שפשר הסערות המכות בו — הוא גלי החרדה . בשיריו המוקדמים פונה המשורר אל דמות שאיננו יודעים מה היא, או מי היא . דברים נאמרים אל המשורר ולא נוכל להחליט אם המשורר שׂם את דברו בפי הטף, או אלה הם דברי הטף עצמו . בדברו בשם הילד, הוא מביע את עצמו ומוכיח כי נפש הילד שקעה בנפשו ולא נעלמה ממנו בבגרותו . הילד מרעיף שאלות שאינן מצויות, מוזרות למדי, הנוגעות לקיום הפשוט . שאלות אלה אינן מבקשות תשובה ומלמדות אותנו שקיימות שאלות שאין להן פתרון ואין להן צורך בתשובה . כמו 'לספור את המים' . התינוק שר לנוכח הנפש . הרעיון עמוק : הלשון החבויה בראשו של הבן, פועלת על נפשו של האב, כי התינוק מביע את אשר לא ניתן להביע במילים . "התינוק אורז את רוח פי" . הוא אינו כותב על הילדות, כי אם את הילדות . כשהוא חוזר אליה בדרכי הדימוי, הוא מצהיר : "אני לא דמיון" . הדמות הדַבָּרית אומרת : "רַק אַתָּה אַסְפַּקְלַרְיָה 8 לעתים מוּשָמים חֲשׁוּכָה מִדֶּמַע / רַק אַתָּה בּוֹרֵר בֵּין נְשָׁמוֹת אִלְמוֹת" הדברים בפיו של המדַבּר המופלא . עתים בפיהם של עצמים או חפצים, מקומות הסובבים את האדם ומלווים אותו בחייו . המשורר מקשיב להם מבלי לראותם . חושי השֶמַע שלו חזקים מחושי הראות . היֵשים מביעים חיווי דעת, פתרון לתהייה . זוהי השתתפות שאינה אַרסית ואינה נַזפנית, אלא של עצה טובה ומאירת עיניים, שהרי הקיום נושא מטבעו עצבות עמוקה שסופה המוות, קץ 9 החיים והתפוררות העצמים . אולם, לעתים עולה מהם רוח רעה : זְמַן הֲרִיגָה הוּא חֲפָצִים שֶׁנִּתְנָה לָהֶם רְשׁוּת עַצְמָם לִהְיוֹת עֲזוּבִים לְהָמִית . 8 [ מה זכוכית זו בעיניך הלך ] , שחר נגינתי , עמ' 40 . 9 מירון ח . איזקסון, 'עת להרוג', מבחר ושירים חדשים , הקיבוץ המאוחד, עמ' 35 .

הוצאת אוניברסיטת בר אילן

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help