sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

פתח דבר 12 שנייה , הנובעת ממנה , היא בין המרחב הציבורי למרחב הפרטי . המקור הכפול של איברים להשתלה יוצר שתי הפרדות נוספות , שני מרחבי פעולה נבדלים למוסדות החברתיים המנתבים את כלכלת האיברים : כלכלת איברי המתים נשענת על מערך ארגוני מסועף של גיוס וחלוקה של איברים להשתלה , שאינו יכול להיות מנוהל אלא על ידי מנגנוני המדינה . למדינה ולסוכנויות הפועלות מטעמה מונופול על כלכלה זו ונתיבי התנועה שלה סלולים במרחב הציבורי . לעומת זאת , כלכלת איברי החיים נשענת על יחסים שבין האדם לחברו ומתנהלת במרחב הפרטי . אם כן , הפרק מציג את המערך החברתי , המוסדי והתרבותי המשוכלל שבו פועלת כלכלת האיברים , ואת הרכיבים העיקריים של כלכלה זו : המקור הכפול של האיברים להשתלה ; הבסיס המשולש להספקת איברים - מדינה , שוק ומשפחה ; וארבעת הממדים שבהם מתקיימת כלכלת האיברים , המתגלים מתוך הצלבת מקור האיברים ) מאנשים חיים או מגופות נפטרים ( עם מרחבי הפעילות שהאיברים נעים בהם מגוף אחד לגוף אחר ) הפרטי או הציבורי ( . הפרק השלישי מנתח את כלכלת האיברים ככלכלת מחסור ומתאר את המחסור באיברים מנקודת מבט גלובלית . הוא מציג את הדינמיקה של כלכלה זו בארבעת הממדים שהוצגו בפרק הקודם , ואת הנתיבים החלופיים להספקת איברים שנסללו בתגובה למחסור . כפי שמראים הנתונים האמפיריים ברחבי העולם , ישנה מגמת עלייה בכלכלת איברי החיים ) מדובר בעיקר בכליות ( . עלייה זו , הנובעת בעיקר מן המחסור באיברי מתים , מעידה על התרחקות מן האתיקה הרשמית , ועל היווצרות כלכלת צללים שאינה מחויבת למנגנוני ההסדרה האתיים של תרומת האיברים . בנקודה זו נפער פער בין הכלכלה הפוליטית של האיברים להשתלה ובין המעטפת המוסרית והאתית הממסדית שלה . כלכלת איברי החיים היא כלכלה לא פורמלית , הנשענת על רשתות חברתיות ועל יחסים בין-אישיים , והיא מציעה דגם חלופי למחשבה האתית שביסוד הכלכלה הרשמית של השתלות האיברים . לפיכך , הכלכלה הפוליטית של איברים להשתלה מתוארת כזירת מאבק בין הכלכלה הפורמלית לכלכלת הצללים . ראוי להדגיש : כלכלת צללים אינה שם נרדף לסחר באיברים . אמנם במופעה הקיצוני היא שייכת לאותו עולם ידוע לשמצה , אך היא מאופיינת במגוון רחב של דפוסי חליפין שהמשותף להם הוא ההסתמכות על יוזמה פרטית , היינו המעבר מהמרחב הציבורי למרחב הפרטי . כלכלת הצללים מכונה כך כיוון שהיא אינה מתורגמת בקלות לא לשפה האתית של התמודדות עם מחסור ולא לשפה המוסרית הדיכוטומית , הרואה ברפואת ההשתלות מתנת חיים או לחלופין ביטוי להסחרה של הגוף . זו כלכלה שלעולם חוסה בצילה של הכלכלה הרשמית . כאשר מדובר בתרומה לבן משפחה , התרומה משקפת היסטוריה של יחסים אישיים שנעדרת מן הכלכלה הרשמית . אלו עשויים להיות יחסים של דאגה , אהבה ורצון להעניק -

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help