sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

14 שבי קשה מכולם  על רקע דברים אלה ראוי שנשים את ליבנו לְהבחנה , שהיא לכאורה מובנת מאליה , ובכל זאת ברצוני לחדד אותה . הדיון שנערך בין דפי הספרות התלמודית על אודות שבי אמנם עוסק בשבי ובשבויים , וכאמור , במהלכו ניסחה הקהילה תשובות מעשיות לאירועים ממשיים ולהשלכותיהם על הגוף ועל הנפש , על המרקם החברתי , התרבותי והדתי שלה - אך עם זאת שיח השבי של החכמים אינו מוגבל לתחום ההלכתי ולעיסוק בדילמות ממשיות בלבד . כפי שנראה במהלך עיוננו , לעתים שימש השבי אתר מדומיין , שהיווה זירה לעיסוק בתכנים ובהקשרים רחבים יותר מאשר השאלות המעשיות המיידיות שהיו כרוכות בו . כך לדוגמה , נראה סיפורי שבי שמציפים את השאלות התיאולוגיות החריפות שהתעוררו בחייה של האומה כתוצאה מן ההתרחשויות ההיסטוריות שהביאו לשבי ולאתגריו ; מכיוון אחר ניווכח כי השבי , תנאיו ואתגריו , איפשרו לעסוק בתכנים הנוגעים אל אורחות חייה היומיומיים של הקהילה , שהתנהלו בתוך הטריטוריה האוטונומית שלה והתרחשו בין חבריה בני החורין . במילים אחרות , חלקם של המקורות התלמודיים שעוסקים בשבי מתגלים כאתר תרבותי - קונצפטואלי , שהממשי משמש לו זירה לקיומו של דיון רעיוני - ערכי , שמטרתו לכונן את זהותם של לומדיו : זהות דתית , זהות תרבותית , זהות קהילתית וזהות מגדרית . העולם המיוצג בשיח זה איננו עולמם של השבויים דווקא , אלא העולם המשפחתי והקהילתי של נמעניו . לימודו של מקור ממין זה , או סיפורו בהזדמנויות שונות , גם מחוץ לכותלי בית המדרש , לימד את שומעיו על אודות המשמעויות של היותם גברים ונשים ואת ההתנהגויות הנגזרות מכך ; הוא לימד על אודות ההשתמעויות של היות חבר או חברה בקהילה תרבותית מובחנת ומסוימת - הקהילה היהודית . עיסוק מקיף בסוגיית השבי במקורות התלמודיים אינו יכול להסתפק אפוא בניסיון לחלץ מהם את תמונת השבי הממשית בלבד . עליו לבחון את השבי גם כתופעה תרבותית של שיח , שפועלת במישורים נוספים על זה של האירוע הממשי כשלעצמו . כדי לחשוף היבטים אלו - שאני מכנה בספר זה בשם " שיח השבי " - יש ללכת צעד נוסף מעבר לדרכיו העיוניות של המחקר ההיסטורי , ולצעוד בדרכים שהתוו חוקרים אשר בחנו אתרים שונים - קונצפטואליים וממשיים - שבהם התכונן והועבר הידע בתרבות היהודית של שלהי תקופת 4 הבית השני , המשנה והתלמוד . 4 . דוגמה מובהקת למחקר מסוג זה הוא מחקרה של מרים פסקוביץ , טוויה . פסקוביץ משלבת ניסיון להתחקות אחר אתרים ממשיים ) במקרה זה הטוויה בצמר ( מזה ואחר שרידי אתרים מדומיינים - ייצוגים , דימויים ודמיונות של חכמים הנרקמים סביב דמות

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help