sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

פתח דבר 13 שבוי נשארים בחזקתו החוקית ? ואם אכן כך - מי אחראי לנכסים ומהו מעמדה החוקי של אחריות זו , כיורש או כאפוטרופוס ? מה מותר ומה אסור לעשות בהם ? ואם מת השבוי בשביו התעוררו גם שאלות באשר לירושה . מרוב המקורות עולה כי בשלב זה בני המשפחה היו מנועים מלנצל את רכושו של השבוי , או שאשתו היתה מנועה מלהתחתן בשנית . וכך , אם נשבה אבי המשפחה עלולה היתה המשפחה כולה להתדרדר לחיים של עוני ולקשיי פרנסה . מאידך-גיסא היו בני משפחתו של השבוי מופקעים מן המסגרת הרגילה של חייהם . ניתן אפוא לומר שמשפחת השבוי נמצאה במצב סִפִּי ) לימינלי ( עד שיתברר אם השבוי חי או מת , וכי בני החורין שהיו קשורים בקשרי זיקה שונים אל השבויים לא היו פטורים מקשיים ומשברים משלהם , ואף הם מצאו את עצמם שבויים בידי גורלו של יקירם . זאת ועוד אחרת . כפי שאראה להלן מסתבר כי למידת הקִרבה המשפחתית אל השבוי נודעה השפעה על תפיסת המחויבות כלפיו , וזו עשויה היתה להיות מתורגמת להשקעת משאבים ומאמצים לפדותו או לשחררו משביו - הן באופן מעשי , הן מן הבחינה הפורמאלית ביצירת ההגדרה על מי מוטלת האחריות לדאוג לפדיונם של השבוי או השבויה ומהי תכולתה של אחריות זו ) הגדרת סכומי הכסף עבור חובת הפדיון ; כמות הפעמים שבה מחוייבים לפדות את השבוי או השבויה אם תכפו ארועים של שבי והתרחשו יותר מפעם אחת ( . לא הרי תחושותיהם של הוריו של השבוי , בן הזוג , בת הזוג או ילדיו , כתחושותיהם של בני המשפחה המורחבת ; ולא תחושותיהם של אלו כתפיסותיהם של חברי הקהילה או מנהיגותה . האחרונים פעלו בדרך כלל מתוך חשיבה רב-מערכתית , שראתה לנגדה צרכים ומשימות אחרים של הקהילה נוסף על אלו שנגעו לשבוי מחד-גיסא , והביאה בחשבון גם את מערכת החוקים והנורמות החברתיות ששררו בקהילה מאידך-גיסא . עם זאת , מפתיע לגלות , לעתים , מגמה הפוכה בדיוק לזו שתארתי כאן . במהלך עיוננו נעמוד על מקרים שבהם דווקא מנהיגות הקהילה היא זו שראתה את צרכיהם של השבוי או השבויה ותפסה כחובה את המאמצים לפדותם ולהשיבם לביתם , בעוד בני הזוג או משפחתם של השבויים התנכרו אליהם והתנערו מהם . מקרים כאלו נבעו לא פעם מקישורו של השבי , שבו שהו השבויים במחיצת הגויים , עם מושגים של טומאה , ובנוגע לאישה - מהשפעותיה של ההנחה המושרשת ) המוצדקת בדרך כלל ( כי השבויה נבעלה במהלך שביה . בעילתה של האישה נתפסה בהלכה העתיקה כמטמאת אותה ושינתה את מעמדה האישי , וכתוצאה מכך ירד ערכה בעיני סביבתה ולא אחת הביא להתנערות ממנה . כפי שנראה בפרקים הבאים , השבי , כדרכם של מצבים משבריים המטלטלים את חיי היחיד ואת חיי הקהילה , זימן לפרקים עימותים בין-אישיים בין הלוקחים חלק בעלילתו .

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help