sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

מבוא | 13 ב . האצה של שיח המעודד העצמה רטורית בלבד ; ג . התבססות על פוליטיקה ארגונית היררכית ; ד . היסמכות על שפה מקצועית המעודדת פתולוגיזציה, כלומר מקטלגת ומתייגת . תהליך זה התברר כמחזק אף יותר את תחושות ההדרה והפחתת הערך בקרב חלק מהמשתתפות . חוסר היכולת לייצר הנחיה גמישה מעלה את הסיכוי שהתוכנית תחמיץ את המשתתפות ותגביר את התנגדותן לשתף פעולה עם תכניה כדי להימנע מאפשרותן לחוות חוויות שליליות מצלקות נוספות . תרומתו האפשרית של הספר הספר מתבונן על תופעת ההימנעות משיתוף פעולה ובוחן אותה כמבע של התנגדות ( resistance ) , כלומר כתופעה המעידה על רמות שונות של כוח . להתבוננות זו נודעת חשיבות כפולה : ( א ) היא מאפשרת לזהות ולהכיר בכוחן של נערות מאוכלוסיות מתויגות, שבדרך כלל מוגדרות בספרות כמוחלשות . באופן זה הן אינן מואשמות בהיעדר יכולת לשתף פעולה . ( ב ) היא מסייעת לנו להבין את סירובן של הנערות לשתף פעולה כתגובה לצרכים שלא קיבלו מענה בתוך התוכנית . כך למעשה מתאפשרת התקה של נקודת המבט מהתמקדות במשתתפות הנמנעות להתמקדות בחולשות התכנים וההנחיה . אם כן, הספר עשוי לסייע לתוכניות שבבסיסן המטרה לחזק את יכולתם וכוחם של משתתפיהן, להפוך למונגשות יותר, רלוונטיות יותר, משמעותיות ומועילות יותר . מתוקף ההבנה שמדובר בתהליך, התוכנית מחייבת את כל העוסקות בה - לרבות המפתחות, המנהלות והמנחות - להחזיק במבט ער ודינמי . לשם כך הן נדרשות להסכים להפעיל תהליך למידה חי וגמיש, כזה המאפשר להתבונן בפעולת ההתנגדות, לעמוד ביחד על טיבה ועל הצורך העומד מאחוריה ומעכב את מעורבות המשתתפות . רק מתוך הבנה וראייה רחבה אפשר יהיה לצפות למתן מענה מותאם . למגע שיש בהם תחושת אמון, חוויית שייכות והרגשה של תמיכה, גם אם מדובר ב״קשר״ שהוא אד - הוק, ארעי או זמני . הניסיון ליצור ״שתפנות מתמדת״ ( ראו גם בפסקת הסיום של הפרק הראשון ובהרחבה בפרק חמישי, תחת הסעיף ״התנגדות כקריאת כיוון״ ) מתקיים על אף המיקומים החברתיים השונים המתאפיינים בחשדנות, במטרות מנוגדות, באמונות סותרות לעיתים גם בשפה שונה . בחרתי להשתמש במושג זה בעיקר כיוון שהחלופות ״שיתוף פעולה״ ו״שותפות״ נושאות בתוכן מטען שאינו מספק דיו את הלך הרוח שאני רוצה לעצב בספר זה .

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help