sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

10 | לב ויגוצקי והתאוריה החברתית - תרבותית : אתגרים בחינוך - אז ועכשיו בשלושת השערים הבאים נעסוק בנושאים המרכזיים שעניינו את ויגוצקי ואת ממשיכיו, המייצגים את התאוריה החברתית - תרבותית . השער השני עוסק בקשרים שבין חשיבה, שפה ותרבות, ובו שלושה פרקים : הפרק הראשון ( פרק 4 ) עוסק בתיווך תהליכי חשיבה באמצעות כלים וסמלים . פרק זה דן ביחסם של ויגוצקי ועמיתיו לנושא האבולוציה החברתית - תרבותית שהאדם מקדם והיא מקדמת אותו, האבולוציה שהפרידה בינו לבין קופי - על, כמו השימפנזים, השבויים עדיין בכבליה של האבולוציה הביולוגית . בפרק זה ניפגש עם ויגוצקי המרקסיסט, שראה באדם יוצר כלים שבאמצעותם הוא משתלט על הטבע, והם מעצבים את התודעה שלו . בפרק מוקדשת תשומת לב מיוחדת לכלים ולסמלים שהאדם המציא לשם תקשורת ולקידום תהליכי חשיבה ולמידה . הפרק השני ( פרק 5 ) מתמקד בהמצאה האנושית החשובה ביותר בעיני ויגוצקי - השפה האנושית - הכלי האוניברסלי והאולטימטיבי שאפשר את האבולוציה התרבותית של האדם ועודו מאפשר אותה . יוצגו בו שתי נקודות המבט שוויגוצקי התבונן בהן : פילוגנטיקה - התפתחות האנושות, ואונטוגנטיקה - התפתחות האדם . יתוארו התובנות הפילוגנטיות שלו ושל ממשיכיו הרבים בדבר התפתחות הדיבור האנושי וההבדלים בינו לבין שפת החיות, וכן התובנות האונטוגנטיות בעניין התפתחות שפת האם אצל פעוטות, התפתחות מושגים מדעיים במסגרת בית - ספרית ולמידת שפה זרה . כל זאת בהשוואה לקביעותיו של ז'אן פיאז'ה . ולבסוף, נגבה את תובנותיו של ויגוצקי בממצאים עכשוויים ממחקר המוח, המראים עד כמה הקדים ויגוצקי את זמנו . בפרק השלישי בשער זה ( פרק 6 ) נתאר את התהליך המואץ של המסת הגבולות בין התרבויות ואת עליית מעמדה של האנגלית כשפה גלובלית לצד ההישענות המתחזקת על התרבות המקומית, המשמשת לאדם בית וזהות . נציג מחקרים חדשים על מאפיינים אוניברסליים של שפות לעומת מאפיינים תרבותיים מקומיים שלהן ועל השפעותיהם על החשיבה . השער השלישי עוסק באינטליגנציה ובאבחון דינמי תלוי תרבות . גם בשער זה שלושה פרקים . הפרק הראשון ( פרק 7 ) יציג הגדרות מערביות של אינטליגנציה ומבחנים שפותחו כדי למדוד אינטליגנציה ולהעריכה, ולעומתם נציג את העמדה החברתית - תרבותית המצדדת בעריכת מבחנים תלויי תרבות . בפרק השני ( פרק 8 ) נדון במושג "טווח ההתפתחות הקרובה" ( ZPD - Zone of Proximal Development ) בהקשרים של התפתחות, הוראה ואבחון ; בפרק השלישי ( פרק 9 ) נדון בפוטנציאל הלמידה ובאבחון דינמי של חשיבה והתפתחות . כפי שאפשר לראות, המושג "אבחון דינמי" הוא המושג המרכזי בשער זה . מושג זה

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help