sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

— 14 — ה“פשטות“ בכתיבתה של גולדברג מכסה למעשה על מורכבות ייחודית לכתיבתה . מורכבות זו באה לידי ביטוי, בין השאר, במתח המתמיד המתקיים ביצירתה בין התבניות הקלאסיות ( הסונט, למשל ) לבין יסודות מודרניים, ובין היענותה למוסכמות הפואטיות של זמנה לבין התמרדותה נגדן . במה דברים אמורים ? הנה, למשל, אחד משיריה האחרונים שנכתב לאחר שלקתה בסרטן . עַל הַנֶּזֶק שֶׁבָּעִשּׁוּן ֹקֶר גָּ וּם . לֹא לָקוּם . לֹא לְעַ ֵן, אֲפִ וּ לֹא לְהַרְ וֹת ִקְרִיאָה . אֵיזֶה אָבִיב מְ ֻ ֶה ! אֵיזֶה אָבִיב מְ ֻ ֶה . חֹשֶךְ ַ ֹקֶר כְּאִ וּ . . . לֹא לְהַרְ וֹת ִקְרִיאָה . אֵיזֶה אָבִיב מִתְעַ ֵן ! פַּעַם הָיִית מִתְאוֹנֶנֶת . עָזַר לָךְ ? הֶחְיָה אֶת מֵתַיִךְ ? הַכְּאֵב ֶ ַגּוּף, ֶ ַ ִיר, ָעִתּוֹן . ְ ִיר הַ ִירִים . סְיָג לְחָכְמָה ? יִתָּכֵן . טוֹב ֶלָּ מַדְנוּ ֵינְתַיִם לֹא לְהָעִיר ְכֵנִים, לֹא לְהַטְרִיד חֲבֵרִים . ֹקֶר גָּ וּם . לֹא לָקוּם . לַיְלָה עָבַר ְ ֶקֶט . לַיְלָה עָבַר . וְעַכְ ָו - אֵיזֶה אָבִיב מִתְעַ ֵן . ֹקֶר כְּמוֹ לַיְלָה . זֶה טוֹב . רַק הַדְּמָמָה חוֹנֶקֶת . אֵיזֶה אָבִיב כָּבֵד ! אָמַרְתִּי לָךְ : לֹא לְעַ ֵן . שיר זה, ששפתו דיבורית לגמרי, הוא ספק דיאלוג ספק מונולוג פנימי . חומריו לקוחים מהתרחשות יומיומית למדי : יקיצה בבוקר, השתוקקות לסיגריה, קריאת עיתון, ניסיון לעמוד על טיבו של מזג האוויר - ומבחינה זו הוא מודרני במובהק . אלא שכפי שהראה עוזי שביט, השיר יצוק כולו בתבנית קלאסית : האלגיה, שיר הקינה . על כך מעידה יחידת המשקל הבסיסית של השיר ( דַ קטיל, הנדיר למדי בשירה העברית החדשה, אך רוֹ וח בשירה היוונית והלטינית הקלאסית ) וגם כותרתו רומזת לכך : “ על הנזק שבעישון“, ממש כשם שהאלגיות היווניות והלטיניות הקלאסיות נקראו “ על הגבורה“, “ על החולף“ וכדומה .

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help