sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

— 10 — מחבר הפרודיה הוא לא אחר מאשר אברהם שלונסקי, עמית של גולדברג לחבורת היוצרים המודרניסטים בארץ, “יחדיו“, ומי ששקד על הוצאת ספר ביכוריה לאור, זמן קצר לאחר עליית המשוררת ארצה . בכל פרודיה יש גרעין של רצינות ואמת ; ואמנם כבר כאן מתגלם כפל הפנים שעתיד ללוות את התקבלות יצירתה של לאה גולדברג במרוצת השנים הבאות : בצד הערכה לכתיבתה המודרניסטית, שבשנות השלושים של המאה הקודמת הייתה חלק מן “הגל החדש“ בספרות העברית ( לצד יצירתם של שלונסקי, נתן אלתרמן ואחרים ) , נתפסה שירתה של לאה גולדברג כמסתגרת בדל“ת אמותיה, וככזו ש“שרה שירים רבים על נושא אחד ויחיד : ייסוריה של אהבה שלא באה על סיפוקה“ . כך כתב נתן זך בשעת “חילופי המשמרות“ בשירה העברית, בשלהי שנות החמישים של המאה הקודמת, ומעניין שכבר חצי יובל לפניו הושמעה אמירה דומה מאוד לזו באחת הביקורות הראשונות על טבעות עשן . דווקא בשל הפופולריות שלה ובשל שפתה הפשוטה, תפסו רבים את שירתה כ“לא מתוחכמת“ וכנטולת ברק אינטלקטואלי . והנה, בעשורים האחרונים זוכה יצירתה של גולדברג להערכה מחודשת, ותופסת את המקום הראוי לה גם באקדמיה : המגמות העדכניות בשיח המחקרי והמגדרי מעלות על נס דמויות של נשים ייחודיות כמותה - אמנית אינדיבידואליסטית בחברה גברית – קולקטיביסטית ; אישה שקשרה את חייה ואת יצירתה במפעל הציוני אולם סירבה להיענות לצו השעה ולהתנתק מנטלית מאירופה ומתרבותה . הודות לנסיבות חיצוניות אלה, הביוגרפיוֹת וההיסטוריות, זוכה כיום יצירתה לערך מוסף . כדוגמה לכך ניתן להביא את ספר הפרוזה הראשון של גולדברג, מכתבים שלונסקי בפריז, 1930 ; גולדברג בליטא, ערב עלייתה ארצה, 1934

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help