sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

14 מבוא וארכאיות, ובמסה החדשה שנכתבה לאחרונה הוא מאפשר לראשונה הבנה מאירת עיניים של ההכרעות שקיבלה רביקוביץ בתרגומים שערכה . פרסומם של כל המאמרים האלה יחדיו ישנה, ללא ספק, את דיוקנה הביקורתי של רביקוביץ . מאמרים אלה נכתבו ברובם מנקודת – מבט מודעת מגדרית, ולפיכך העדרו של דיון פמיניסטי ביצירת רביקוביץ עד לפני עשור בא על תיקונו . מיקומה של רביקוביץ ברצף מסורת השירה העברית והישראלית מתואר ביחס לקודמיה — ביאליק ( במאמרה של יערה שחורי ) , אלתרמן ורטוש ( במאמריהם של ויזלטיר, גלוזמן ואחרים ) , בני דורה ובני הדור שאחריה ( וולך, במסתו של גלוזמן ) . עפרה יגלין, ברברה מאן ושמעון אדף ממקמים את שירתה ביחס לזו של לאה גולדברג ; היבטים אנתרופולוגיים עולים במאמרה של רחל אלבק – גדרון ; מאמריהם של שמעון אדף ושל תמר וולף – מונזון עוסקים בקשר בין יצירתה לבין המיתולוגיה היוונית והמקרא, בהתאמה ; השפעתו של ברוך קורצווייל על יצירתה נידונה במאמריהן של ז'ולייט חסין ושל ניצה בן – דב . לעת – עתה נידונו בביקורת ובמחקר מקורות ההשפעה וההשראה של רביקוביץ ; השפעתה העצומה על אחרים ממתינה למחקרים עתידיים . מדור מיוחד הוקדש לשיר "רחיפה בגובה נמוך" מן הספר אהבה אמיתית , שרכש מעמד של "הימנון שירתה כולה", כמעין המשך או תחליף לשיר שנתפס כהימנון המוקדם שלה, "אהבת תפוח הזהב" . שלושה מן המאמרים הנדפסים כאן על אודותיו הופיעו לראשונה באנגלית בקובץ שיזם וערך אלן מינץ על ספרות עברית חדשה . זה לצד זה מאפשרים כל המאמרים לבחון היבטים ושלבים שונים בהתפתחות שירתה של רביקוביץ, בדרכה מן הדוברת המבקשת "לַחְלֹף מִתַּחַת לַיוֹם הֶחָדָש / בִּצְלִילָה / בַּזְרָמִים הַנְּמוּכִים" ( "המריונטה", הקובץ השלישי , 162 ) לבין זו שמצאה לה "שִׁיטָה פְּשׁוּטָה מְאֹד, / לֹא מִדְרַךְ כַּף רֶגֶל וְלֹא מָעוֹף . / רְחִיפָה בְּגֹבַהּ נָמוּךְ" ( אהבה אמיתית , 220 ) ; בין הדוברת המוקדמת, המבקשת "אֶהֱבוּ – נָא אֶת זֹאת הַיּוֹנָה" ( אהבת תפוח הזהב , 43 ) והדוברת המעט מאוחרת יותר, שבגדיה מוטלים בערימה וגרונה "חָנוּק מֵאַהֲבָה" ב"שיר חצות 0791" ( תהום קורא , 170 ) , לבין ערימת הבגדים ה"מִתְגַּבַּהַת עַל כִּסֵּא" ( מים רבים , 16 ) בשיר "חיפשתי ולא מצאתי את חולצתי השחורה", שמצהירה "לֹא אַהֲבָה אֲנִי מְבַקֶּשֶׁת" וכל רצונה להיות "מְנֻחֶמֶת וְחָפְשִׁיָּה" ( שם, 17 ) ; בין זו שאביה "עומד על הכביש" ו"אֵינוֹ יָכוֹל לְדַבֵּר לִי מִלַּת אַהֲבָה אַחַת" ( אהבת תפוח הזהב , 24 ) לבין זו שמתריסה כלפי תמונה : "וְאֵינְךָ עוֹשֶׂה עוֹד שׁוּם דָּבָר / שֶׁאַבָּא אָהוּב הָיָה עוֹשֶׂה" ( "שיחה עם תמונה", 312 ) . באחד הראיונות החשופים שהעניקה לעיתון ידיעות אחרונות שאלה אותה המראיינת, אילת נגב : "אילו כתבת אוטוביוגרפיה, איך היית קוראת לה ? איך היית מסכמת את חייך בשורה אחת ? " ורביקוביץ ענתה : "'מה שצריך לשכוח' . את כל מה שקרה לי, מלבד השירים, צריך לשכוח" ( נגב 1996 ; וכן ראו במבוא של קרונפלד ובלוך לספר שיריה באנגלית, 19 2009, Bloch and Kronfeld ) . השירים שהשאירה

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help