sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

12 מבוא בשירהּ "פעם אכתוב על זה שיר" קוראת בז'רנו : "יַשְׁנוּנִים ! / הַשְׁאִירוּ אֶת הַשְׁנִינוּת מִתַּחַת לַכַּר / וְכֹל מִנְהָגִי יִהְיֶה שָׁקוּל וְחַתְרָנִי" ( בז'רנו ,2005 403 ) . ההכרה בחתרנותה הפוליטית המוקדמת של רביקוביץ צמחה מן הדיון הפמיניסטי בשירתה . עם התפתחות השיח הביקורתי הפמיניסטי בארץ היתה הפנייה אל שירתה של רביקוביץ, כָּאֵם השירית הגדולה בדוֹרָה, כמעט מובנת מאליה ( ראו מאמריהן של חיה שחם [ 1996 ] ותמר ס . הס [ 2000 ] , בקובץ זה ) . וכך, דרכה של שירת רביקוביץ אל מרכז הבמה של הדיון המחקרי והביקורתי נעה מן השוליים אל המרכז : החוקרות שהחלו לעסוק בה פנו אליה ממניעים אידיאולוגיים פמיניסטיים, אך העיסוק שלהן בה הניע את גלגלי המחקר כולם . המודעות המגדרית עדיין בולטת במחקרים החדשים המכונסים בקובץ זה ( וראו מאמריהן של מיכל בן – נפתלי, אילנה סובל, חמוטל צמיר, חנה קרונפלד, מעין הראל, שירה סתיו, תמר משמר, יערה שחורי, מיכאל גלוזמן ורחל אליאור ) . מאז נדפס הקובץ אהבה אמיתית רבו הדיונים הפוליטיים בשירתה של רביקוביץ ( למשל הירשפלד [ 1987 ] בקובץ זה , ואופנהיימר 1991 ) — וגם כמחצית מן המאמרים החדשים הנדפסים בקובץ זה נוגעים בהיבט זה מזוויות שונות . אפשר ללמוד על הטיית כובד המשקל בקריאת שירתה לכיוון זה על – פי בחירתן של המתרגמות חנה בלוך וחנה קרונפלד להעניק לאסופת שיריה באנגלית את הכותרת רחיפה בגובה נמוך ( 2009 Hovering at a Low Altitude ; Bloch and Kronfeld ) — אך ראו גם את קריאתה השונה והמשלימה של נילי גולד [ בקובץ זה ] ) . הטיה זו צומחת באופן ברור והכרחי מיצירתה, אך היא משקפת גם את צרכיה של קהילת הקוראים . ההכרה בחשיבותה של רביקוביץ היתה כרוכה בהעברת שירתה במסלול ההכרה העברי המסורתי . סימונה כמשוררת פוליטית מעיד על חיוניותו של תיאור זה בספרות הישראלית . משוררת קאנונית מרכזית וחשובה חייבת להיות משוררת לאומית . לכן מבקרים הכותבים מנקודות מוצא שונות ומגוונות השקיעו את מירב מרצם בציור צבעי הלאום בדיוקנה של רביקוביץ . דן מירון מצא בה את "דמות הנביאה או הפיתְיה, המרחיקה לראות והחורצת גורלות במוצא שפתיה" ( מירון [ 1993 ] ,2005 415 - 416 ) . הוויית הכאב, וההיפגעות מן הסבל הנגרם לזולת מעניקה לה לדבריו, "עוצמה אדירה, עוצמת הלהט המוסרי, המאפשרת לה להיות מוכיחה בשער" ( שם, 416 ) . בעוד תוויות הנביאה והפיתיה מתויגות מגדרית כנשיות, לא – ראציונליות ולא קשורות בהכרח במסורת השירה העברית, עמדת ה"מוכיחה בשער" מסומנת מגדרית כגברית, ומייצרת בדיוק את הסכסוך או הפְּקַעַת המגדרית שחלק ניכר מהמאמרים בקובץ זה מנסים להתיר ( תמר ס . הס, חנה קרונפלד, ברברה מאן, מימי חסקין, דנה אולמרט, חנן חֶבֶר וחמוטל צמיר ) . דיוקנה של רביקוביץ כגירסה חדשה, "מדינתית" של משוררת לאומית, כפי שהיא מצטיירת במאמרה של חמוטל צמיר, מאשר את תפיסתו של דן מירון . המושגים "נביאה", "מוכיחה בשער" או "צופה לבית ישראל" מעמידים את שירתה של רביקוביץ בהקשר תיאולוגי . בקריאתו של חנן חבר מוצגת רביקוביץ כמקרה – מבחן מייצג ומורכב של "סיטואציות היברידיות של חילוניוּת ודתיוּת" בתרבות הישראלית .

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help