sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

10 � לזכר המתרגמ ההבדלים בין תקופתנו לתקופתו . ההקבלה בין התרבות הדוכסית של לה-רושפוקו לבין המודרנה הנדמית כחסרת תרבות ניתנת לפירוש כמאמץ לתרגם את חוכמת העבר לזמננו ; מאמץ המצטייר כניסיון כן להפיח רוח חיים במעמד האצולה שנעלם בחברה המודרנית , ולהתרפק מחדש על הגינונים והנימוסים שנמחו בידי הדמוקרטיה והשוויון בין המינים . ייתכן שיוסי מצא בלה-רושפוקו מודל אישי של חיבור בין אמנויות הפוליטיקה והלחימה לבין אמנויות המחשבה והלשון . אולי ראה בו מופת של מי שהעז להמיר את חודה של החרב בחידודיה של הלשון , מתוך הכרה עמוקה בכך שהראשונה מתפרנסת על הכחדת היריב , ואילו השנייה ניזונה מנצחיותו של האני . אולי ראה בו מקבילה מודרנית למחצה למנהיגותם של מורי הדת , אשר המירו את הסמכות האלוהית בסמכותה של האמת . אולי ביקש להראות כי על החברה והפוליטיקה לפעול בשם צו השעה מתוך קשב לצו מוסרי על-זמני . ואולם יותר מכול נראה לי שדווקא המומחיות שקנה לו יוסי בחקר הפילוסופיה והקבלה היא ששירתה אותו במלאכת התרגום . שכן לימוד המחשבה הפילוסופית היהודית בימי הביניים בנוי אף הוא , ככל תרגום משובח , על פיצוח המשמעות של שפת המקור והעברתה בצורה מדויקת לשפת הנמען . רוב ההוגים היהודים , ובייחוד המיסטיקנים שבהם , תפשו את עצמם כמתרגמיו של טקסט סמכותי וסגור ללשון בהירה ובת-שיח , או כמתרגמיו של מסר אלוהי נצחי לשפת אנוש בת-חלוף . לפיכך , דומתני שגם בעבודותיו כחוקר , יוסי ראה עצמו כאחד מאותם אנשי תווך המגלים את המשמעות האצורה בטקסט עתיק ובלתי-מובן באמצעות כתיבתו מחדש בלשון מודרנית , נהירה ונגישה . נאמנותו הכפולה של המתרגם , שמחסום לשוני חוצץ בין מחשבותיו ואמונתו של הכותב לבין הכרתו והנאתו של הקורא , הייתה מוּכּרת היטב לרמב " ם . הוא קבע כי הבנת המסר היא המפתח ליעילותה של ההתמסורת הלשונית : ואני אבאר לך הכול , אחר שאזכור לך כלל אחד , והוא : שכל מי שירצה להעתיק מלשון ללשון ויכוון לתרגם המילה האחת במילה אחת וישמור גם כן סדר המאמר וסדר הדברים - יטרח מאוד , ותבוא העתקתו מסופקת

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help